لینک های دسترسی

Breaking News

ولسوالی ناوه هلمند از کنترول طالبان خارج شد


ولسوالی ناوۀ هلمند که از یک روز گذشته به این طرف شاهد درگیری شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان بود که برای ساعاتی به دست طالبان سقوط کرد.

آقا محمد تکره ولسوال ناوۀ ولایت هلمند به صدای امریکا گفت، شام گذشته جنگجویان طالب حملات شان را بالای این ولسوالی آغاز کردند که در نتیجه دفتر ولسوالی به دست آنان سقوط کرد؛ اما زمانی که طالبان مسلح برای تصرف دفاتر قوماندانی امنیه و امنیت ملی حمله را آغاز کردند، با رسیدن نیروهای تازه نفس، جنگجویان طالب از مرکز ولسوالی عقب زده شدند.

ولسوال ناوه گفت، در نبرد دیشب تلفات سنگینی بر طالبان مسلح وارد شده است که هنوز هم اجساد چهل‌وپنج تن آنان در میدان جنگ باقی مانده است.

آقای تکره تأیید کرد که در این جنگ حدود ۲۰ تن از نظامیان افغان کشته و زخمی شده اند؛ اما شمار کشته‌ها و زخمیان را مشخص نساخت.

خبرنگار صدای امریکا در ساحه به نقل از منابع امنیتی گفت، در خط دیگر جنگ در ولسوالی نادعلی کدام تغییر نیامده است. نیروهای امنیتی و جنگجویان طالب در ساحۀ چاانجیر در مواضع شان قرار دارند.

به دلیل نبردها در منطقه چاانجیر، مسیر لشکرگاه – گرشک از هفت روز گذشته تا کنون به روی ترافیک مسدود است.

درگیری در هلمند از دو هفتۀ گذشته به این طرف شدت گرفته است. شورای ولایتی هلمند، حکومت مرکزی را به بی‌توجهی وضعیت کنونی هلمند متهم می‌کند.

درگیری در مربوطات ولسوالی ناوه به روز سه شنبه با پیشرفت‌های برای طالبان همراه بود که حتی شام گذشته دفتر ولسوال را نیز به تصرف خود در آورده بودند.

اما قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان می‌نامد، در اعلامیه‌ای شمار تلفات افراد شان را رد کرده و اما گفته است که جنگ تا کنون در ولسوالی ناوۀ هلمند به شدت جریان دارد.

پس از درگیری‌ها تازه و پیشروی طالبان در ولایت هلمند، باشندگان این ولایت از سقوط این ولایت به دست طالبان نگرانی کرده اند.

محمدکریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند، به صدای امریکا گفت که به دلیل نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان، سبب گسترش درگیری‌ها در این ولایت شده است.

مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، نگرانی در مورد سقوط ولایت هلمند را بی‌جا خوانده است. دگروال میکل لاهاورن یک سخنگوی این مأموریت به صدای امریکا گفته است، نیروهای امنیتی افغان توانایی کنترول جنگ و تأمین امنیت را در ولایت هلمند دارند.

به گفتۀ وی، در کنار نیروهای امنیتی افغان، قوای هوایی امریکا نیز در دو هفتۀ گذشته ۲۵ حمله را بر مواضع جنگجویان طالب انجام داده اند.

این در حالی است که جنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز افغانستان در صفحۀ فیس بوک خود نوشته است که رهبری جنگ را به دست دارد و طالبان نمی‌توانند ولایت هلمند را تصرف کنند.

XS
SM
MD
LG