لینک های دسترسی

Breaking News

حضور جنگجویان خارجی در هلمند


سربازان اردوی ملی در ولسوالی ناد علی
سربازان اردوی ملی در ولسوالی ناد علی

طالبانی که در ولایت هلمند با نیرو های افغان می جنگند با حضور نیرو های جدید کماندوی این گروه که بنام "سره خته" یا لوای سرخ شناخته میشوند، قوت بیشتر یافته است.

مقام های افغان به شمول حیات الله حیات، والی ولایت هلمند میگویند در این لوا صد ها نفر به شمول جنگجویان خارجی شامل است.

اقای حیات گفت که هلمند حال هدف اجندای دهشت افگنان بین المللی شده است. خارجی های که در کنار طالبان می جنگند به گفته آقای حیات، شامل پاکستانی ها، چچنی ها، آذربایجانی ها، و ترکمن ها میباشد. والی هلمند گفت که برای اثبات این ادعای خود، اسناد قوی دارد.

موجودیت این لوا اوایل هفته قبل در آغاز توسط صدای امریکا و آژانس های خبری، گزارش شده بود.

پیشروی طالبان

باشندگان هلمند میگویند طالبان در این اواخر پیشروی های زیادی داشته اند و چند ولسوالی در اطراف شهر لشکرگاه، مرکز آن ولایت را تصرف کرده و به صورت موثر شهر را تحت محاصره قرار داده بودند اما طی چند روز اخیر شاهراه کابل - کندهار بازگشایی شد و محاصره شهر لشکرگاه در هم شکست. روز یکشنبه نیرو های نظامی امریکا در این شهر مستقر شد.

به گفته محمد کریم اتل، رئیس شورای ولایتی هلمند در جنگ هلمند، طالبان با وسایل مجهز و جنگجویان قراردادی تمرین دیده، حضور یافته اند.

اقای اتل گفت که خارجی ها در آن ولایت ستراتیژیک سالهاست که دیده شده، و از جانب کشور های همسایه، حمایت میشوند. اتل گفت جنگجویان پنجابی که اردو صحبت میکنند با جنگجویانی خارجی دیگری که انگلیسی صحبت میکنند در جنگ جاری در هلمند حضور دارند.

رئیس شورای ولایتی هلمند گفت که رهبری این جنگ در دست جنگجویان خارجی است. او گفت این افراد با پیشرفته ترین سلاح و نقشه های پیچیده مجهز بوده و از تکنالوجی و تخنیک های پیشرفته استفاده میکنند. اتل اضافه کرد که این جنگجویان از ساحات جنوبی هلمند که با پاکستان مرز مشترک دارد داخل آن ولایت شده و از همین طریق، مجروحین خود را به پاکستان انتقال میدهند.

نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در صحبت با صدای امریکا، اتهام بست که رسانه های افغانی گزارش های بی اساس را منتشر کرده و قابل اعتماد نمی باشند.

افزایش نیرو های طالبان در تابستان

اما کارشناسان در افغانستان و پاکستان از جمله وحید مژده کارشناس مقیم کابل میگویند که جنگجویان خارجی در تمام جنگ های طالبان در نقاط مختلف افغانستان حضور داشته اند.

مژده میگوید جای شکی نیست که خارجی ها از جمله پاکستانی ها، جنبش اسلامی ازبکستان و شماری از تاجک ها، در بین طالبان شامل است. مژده میگوید تندروان مستقر در پاکستان، شمار زیادی از جنگجویان خود را در اختیار طالبان افغان قرار میدهند.

مژده میگوید تعداد زیادی از تندروان آسیای مرکزی بعد از آن که طالبان اعلام کردند که اجندای خارجی ندارند به گروه داعش که در افغانستان خود را خراسان می نامد، ملحق شدند اما او اضافه کرد که هنوز شمار قابل ملاحظه ای از خارجی ها با طالبان همراه استند.

خادم حسین، نویسنده و تحلیلگر پاکستانی به صدای امریکا گفت که چند گروه تندرو که قبلا به القاعده وفادار بودند سال قبل بعد از خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر طالبان زیر یک چتر با هم یکجا شدند که شامل لشکر طیبه، جیش المحمد و شبکه حقانی میشود.

خادم حسین گفت که بر علاوه حضور این گروه ها در جنگ هلمند، این تندروان در سقوط شهر کندز و حملات متعدد در ننگرهار و کابل، دخیل بودند. او گفت شماری از تندروان مستقر در پاکستان، فعالیت ها در آن کشور را متوقف کرده و به افغانستان توجه کرده اند.

خادم حسین گفت یکی از این گروه ها معاویه طالبان است. این گروه انشعابی در پنجاب، علناً جنگ در پاکستان را محکوم کرده و گفته است که رواست تا در افغانستان جنگ کرد.

وحید مژده میگوید شمار جنگجویان در صفوف طالبان در فصل تابستان بیشتر میشود زیرا شاگردان مدرسه های مذهبی در پاکستان، در مرخصی تابستانی خود به این گروه تندرو ملحق میشوند تا مفکوره جهاد را در عمل پیاده کنند.

تحلیلگران میگویند امکان دارد شاگردان مدرسه های مذهبی در کراچی، پنجاب و ایالت خیبر پشتونخوا، در جنگ هلمند شامل باشند.

گزارش: نور زاید، صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG