لینک های دسترسی

Breaking News

آبدات تاریخی هرات در معرض تخریب شدن


مقبره گوهر شاد بیگم در شهر هرات
مقبره گوهر شاد بیگم در شهر هرات
مسؤولین فرهنگی ولایت هرات، وضعيت كنونی آثار باستانی آن ولايت را نگران کننده و معروض به نابودی می خوانند.

به گفتۀ مقامات از ده سال به اینسو، مقام های افغان و خارجی بر تاریخی ماندن هرات تاکید کرده اند، اما بی توجهی آنان سبب شده است تا قسمت بزرگی از این میراث ها با خطر تخریب روبرو شود.

آریا رووفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که نزدیک به ۳۰ در صد آبدات تاريخی آن ولایت كه هر كدام بيانگر فرهنگ کهن آن مرز و بوم می باشد، شدیداً در معرض نابودی تدریجی قرار دارد.

آقای رووفیان می گوید که تنها ۳۰ در صد آبدات تاریخی هرات از گزند تخریب در امان است. او می گوید که بخش زیاد آثار تاریخی آن ولایت نیاز به توجه جدی دارد.

سید فضل الله وحیدی، والی هرات نیز وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را متهم به بی توجهی در قبال میراث های فرهنگی آن ولایت میکند.

آقای وحیدی گفت ادامه این روند و تخریب آثار باستانی باعث خواهد شد تا ولایت هرات نتواند هیچگاه عضویت سازمان جهانی یونسکو را بدست آورد.

والی هرات می گوید که وزارت اطلاعات و فرهنگ به عنوان ادارۀ که باید در این زمینه متوجه باشد، کار کند و طرح داشته باشد از ظرفیت کافی برای نگهداری آبدات برخوردار نیست.

از سوی دیگر مسؤولین ادارۀ آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دالر امریکایی را به هدف بازسازی مصلای تاریخی آن ولایت اختصاص داده اند.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که یونسکو پذیرفته است تا در جریان دو سال آینده هزینه بازسازی پنج منار تاریخی ، مقبره گوهرشاد بیگم و سلطان حسین بایقرا را در آن ولایت به دوش بگیرد.

به گفتۀ آقای رووفیان ترمیم آبدات تاریخی می تواند امیدواری ها برای درج شدن در فهرست میراث های فرهنگی جهان را تقویب ببخشد.

ولايت هرات نزدیک به ۵۰۰ ساحه و آبده تاريخی ثبت شده دارد که تنها سه محافظ برای نگهداری از آنها از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گماشته شده است.
XS
SM
MD
LG