لینک های دسترسی

Breaking News

رکود گلدوزی دستی در هرات


رکود گلدوزی دستی در هرات
رکود گلدوزی دستی در هرات

گلدوزی های ماشینی ساخت چین، بازار گلدوزان هرات را با ركود مواجه كرده است. شماری از گلدوزان هرات می گویند درصورت عدم توجه مسؤولان، تعداد زیادی از آنها بیكار خواهند شد.

این در حالیست كه مسؤولان اتحادیه پیشه‌ وران هرات از تاجران خواسته اند تا از واردات صنایع دستی مشابه خارجی به كشور خودداری نمایند.

صنایع دستی هر كشور معرف تاریخ و فرهنگ آن است. در ولایت هرات صنایع دستی برای مردم ،به عنوان وسیله امرار معاش نیز مطرح است.

یكی ازاین صنایع گلدوزی مشهور هرات است كه حالا كم كم در حال نابودی است.

گلدوزان هرات واردات صنایع مشابه بخصوص نوع چینایی را دلیل از رونق افتادن كارشان بیان میكنند.

به گفته آنها هر چند صنایع خارجی كیفیت مناسبی را در مقایسه با رقیب هراتی خود ندارند، اما بدلیل قیمت پایین مردم بیشتر از نوع خارجی استفاده می كنند.

رکود گلدوزی دستی در هرات
رکود گلدوزی دستی در هرات

عبدالودود فیض زاده رئیس اتحادیه پیشه وران هرات نیز این موضوع را تایید میكند كه ورود غیر قانونی كالاهای مشابه باعث ركود بازار گلدوزان در این ولایت شده است.

از جانب دیگر غلام قادر اكبر رییس اتاق های تجارت در غرب افغانستان بر این باور است كه واردات این كالاهای غیر قانونی باعث افزایش فقر در این حوزه میشود.

آقای اكبر همچنان میگوید برای جلوگیری از ركود این صنعت در هرات با مقام های دولتی به توافق رسیده اند تا محصول گمركی واردات مشابه خارجی را بالا ببرند.

باید گفت علاوه بر صنعت گلدوزی در هرات ،هم اكنون صنایعی چون خامك دوزی، برقع دوزی، كفاشی و ده ها صنعت دستی دیگر به خاطر عدم حمایت دولت در حال از بین رفتن است.

آگاهان، حمایت دولت از صنایع دستی و بلند بردن تعرفه های گمركی اجناس وارداتی را تنها راه بیرون رفت از این معضل بیان می كنند.

XS
SM
MD
LG