لینک های دسترسی

Breaking News

قونسلگری ایران عامل توقف انکشاف شهری هرات


قونسلگری ایران در شهر هرات
قونسلگری ایران در شهر هرات

استملاک ساختمان قونسلگری ایران در شهر هرات باعث شده برنامۀ انکشاف شهری به منظور تطبیق ماستر پلان آن شهر تا هنوز آغاز نیابد.

طرح عقب نشینی و انکشاف سرک مرکزی ولایت هرات، هشت ماه پیش به صورت جدی روی دست گرفته شده بود.

ساختمان قونسلگری ایران که از سال ۱۳۱۵ شمسی در هرات وجود دارد، اکنون باید به خاطر انکشاف سرک عمومی شهر هرات، ۱۶۰۰ متر مربع عقب‌تر برود.

محمد آصف رحیمی، والی هرات به این موضوع واکنش نشان داده و از وزارت امور خارجه می خواهد هر چه سریعتر با حل این مشکل، به روند توقف توسعه شهری هرات پایان دهند.

آقای رحیمی می‌گوید مقام‌های ایرانی زمستان سال گذشته دو ماه زمان برای تخریب دیوار ساختمان قونسلگری خود در هرات خواسته بودند اما تا به حال در این راستا گامی مثبت برنداشته اند.

والی هرات می گوید "از هر دو جانب سرک آمده و قیر ریزی سرک هم برای فعلا جریان دارد و یگانه مانعی که پیش روی توسعه جاده قرار دارد قونسلگری جمهوری اسلامی ایران است و اگر وزارت امور خارجه در این راستا فشار بیشتری را ایجاد کند عقب نشینی زودتر صورت میگیرد."

آقای رحیمی به صدای امریکا گفت که قونسلگری ایران در گذشته "دو ماه وقت خواسته بود، هیات های ایرانی و افغانی آمدند، گفتگو هایی در این راستا شد و همه به این نتیجه بودند که توسعه سرک را نباید ممانعت کنند."

والی هرات اضافه می کند که اکنون تابستان و وقت کار است که سرک ها را اعمار می کنیم و "از زیر این سرک سیستم برق، مخابرات و آب عبور می کند و موانعی که وجود دارد باعث میشود که ما کمتر خدمات را به مردم برسانیم."

واکنش وزارت خارجه افغانستان

مقام‌ها در وزارت امور خارجه افغانستان اما از جدی‌بودن این وزارت برای رسیدن به توافقی جامع با جانب ایرانی بر سرحل این مشکل سخن می‌زنند.

نصیر احمد اندیشه معین مالی و اداری وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که قوانین افغانستان یا قانون حقار که از زمان های دور وجود دارد حق خریداری مستقیم را نمی دهد.

آقای اندیشه گفت "به این معنی که تمام مراجع دیپلوماتیک که وجود دارد به کرایه های دراز مدت گرفته می شوند و کار ما به شکل جدی وجود دارد همکاران بخش حقوقی ما و سفارت ایران در کابل مذاکره دارند. ولی تلاش وزارت امور خارجه و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان اینست که یک راه حل بنیادی و دراز مدت برای آن پیدا کنیم که در آینده مشکلی وجود نداشته باشد."

با این همه مقام های ایرانی در هرات می‌گویند تا به حال مکتوبی رسمی از جانب حکومت افغانستان برای استملاک ساختمان قونسلگری شان دریافت نکرده اند.

محمود افخمی رشیدی قونسل کشور ایران در هرات می‌گوید آنان هیچ مشکلی با تطبیق ماستر پلان شهری و عقب نشینی مرکز دیپلماتیک شان در این ولایت ندارند.

آقای رشیدی به خبرنگاران گفت "ما از دولت افغانستان خواهان این شدیم که در عوض استملاک این زمینی که در بحث عقب نشینی قرار خواهد گرفت به ما پیشنهاداتی ارایه بدهند."

محمود افخمی تاکید می ورزد که تا امروز "هیچ پیشنهادی از مقام های محلی دریافت نکرده اند و به محض دریافت پیشنهادات از هرات یا کابل" آن را به تهران خواهند فرستاد تا روی موضوع بحث کنند."

چند ماه پیش نیز اداره شاروالی هرات برای تطبیق ماستر پلان شهری موانع امنیتی قونسلگری ایران را در این ولایت برای یک روز برداشت که با واکنش مقام‌های ایرانی روبرو شد و منجر به توقف روند توزیع ویزای این کشور به شهروندان افغان گردید.

XS
SM
MD
LG