لینک های دسترسی

Breaking News

شهروندان ایرانی در هرات به مرگ تهدید شدند


مظاهرات شماری از مردم ولسوالی های مرزی هرات در مقابل قنسلگری ایران بر ضد عملکرد ایران
مظاهرات شماری از مردم ولسوالی های مرزی هرات در مقابل قنسلگری ایران بر ضد عملکرد ایران
صدها تن از باشنده گان ولسوالی های مرزی هرات با انتقال اجساد ۱۳ تن از جوانان شان در مقابل ساختمان كنسولگری كشور ایران در هرات دست به تظاهرات زدند.

تظاهر كننده گان، شماری از نماینده گان مردم هرات در پارلمان را به همدستی با مقام های ایرانی متهم كرده به دولت مركزی هشدار دادند اگر تا ده روز دیگر عامل كشتار جوانان شان به محاكم بین المللی سپرده نشود دست، به قتل ساكنان ایرانی در ولایت هرات خواهند زد.

هشت ماه پیش مرزبانان ایرانی ۱۳ جوان افغان را كه بطور قاچاق برای كار از سرحد عبور می كردند پس از دستگیری گلوله باران كردند.

به دنبال آن حادثه، موجی از تظاهرات ها توسط باشنده گان ولسوالی های كهسان و غوریان كه هم سرحد با ایران است، در ولایت هرات به راه افتاد.

حبیب الله، پدر یكی از جوانان كشته شده، به رادیو آشنا صدای امریكا گفت حالا و پس از ماه ها اعتراض موفق شده اند در دو مرحله و پذیرفتن شرایطی خاص اجساد فرزندانشان را از ایران پس بگیرند - اجسادی كه در ابتدا مقام های ایرانی از وجود آنها انكار می كردند.

حبیب الله گفت: "هشت ماه می شود به دولت ایران و افغانستان مراجعه كرده ایم اما هیچكس جوابگوی ما نشد و ما مجبور شدیم كنسولگری ایران در هرات را سنگ باران كنیم و بعد شاهراه هرات – اسلام قلعه را ببندیم و بعد از آن دولت ایران ابتدا به ما گفت بعد از توافق با پارلمان افغانستان ابتدا چهار شهید شما را میدهیم و بعد از اینكه شما انها را دفن كردید و هیچ عكس العملی نشان ندادید 9 شهید دیگر شما را هم میدهیم."

عکس های مظاهره در هرات

آدم خان، باشنده ولسوالی كهسان هرات كه سه تن از كشته شده گان اقاربش می باشند نیز ادعا می كند كه دولت ایران از آنها خواسته تا این موضوع را از طریق رسانه ها انعكاس ندهند.

او می گوید اگر تا ده روز آینده دولت ایران مسبب اصلی این كشتار را به محاكم كشورش و یا بین الملل نسپارد دست به کشتار شهروندان ایرانی در هرات اقدام خواهد کرد.

آدم خان گفت: "در طول این سال ها نیروهای امریكایی كه در افغانستان هستند حتی زمانی كه طالبان را میگیرند انها را به دولت افغانستان میسپارند تا انها را محاكمه كنند اما ایران ۱۳ جوان بیگناه را در روز روشن از بین میبرد... اگر تا یك هفته یا ده روز اینده به خواست ما توجه نشود شاید ما ۱۰۰ شهروند ایرانی را از بین ببریم."

حل قانونی و دپلماتیکی

محی الدین نوری، سخنگوی والی هرات از بررسی درخواست این مردم از مجرای قانونی و دیپلماتیک مثل گذشته خبر می دهد.

نوری گفت: "هر درخواست و هر خواسته اینها از طریق نماینده گی ارتباط خارجه به وزارت امور خارجه ارسال خواهد شد تا از مجرای قانونی به خواستها و ادعاهای مردم رسیده گی بشود مثل اینكه در زمینه انتقال اجساد اداره محلی هرات اقدام كرد."

از سوی دیگر، میرخان، دیگر نماینده مردم ولسوالی كهسان ادعا می كند كه قاضی نذیر حنفی، یكی از نمایندگان مردم هرات در پارلمان بر ضد منافع ملی بوده و ضمن همكاری با مقام های ایرانی از مردم خواسته تا در این مورد خاموشی اختیار كنند.

میرخان گفت: "قاضی نذیر دیروز به ما زنگ زده و ما را تهدید كرده و گفته مرگ بر شما ، شما آبروی افغانستان و من را در ایران برده اید اما من به او گفتم مرگ بر تو ما آبروی افغانستان را بعد از ۳۵ سال بجا كردیم و خون ۱۳ شهید خود را از ایران میخواهیم."

اما قاضی نذیر حنفی نماینده مردم هرات در پارلمان ضمن رد ادعاهای مردم، حركت امروزی را یک دسیسه سیاسی از سوی رقیبانش می خواند.
با وجود تماس های مكرر مقام های ایرانی در هرات حاضر به پاسخگویی در باره این حادثه نشدند.

طی چهار ماه گذشته، این چهارمین مظاهره باشنده گان ولسوالی های مرزی كهسان و غوریان هرات است كه در اعتراض به كشته شدن ۱۳ تن از جوانان شان توسط مرزبانان ایرانی صورت میگیرد.
XS
SM
MD
LG