لینک های دسترسی

Breaking News

علمای دینی: امنیت افغانستان در گرو توافقنامۀ امنیتی


شماری از نمایندگان شورای علمای حوزه غرب افغانستان می گویند تا زمانی که پیمان امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده امضا نشود برقراری صلح و ثبات در کشور میسر نمی باشد.

این علمای دین روز پنجشنبه با تجمع در یک مسجد در ولایت هرات نگرانی خود را از وضعیت امنیتی موجود در کشور بیان کردند.

مولوی غوث الدین نماینده شورای علمای هرات به این باور است که تصمیم نمایندگان مردم در لویه جرگه عنعنوی و پارلمان کشور مبنی بر حمایت از امضای این پیمان میتواند دریچه ای نو برای انکشاف و پیشرفت افغانستان به شمار اید.

آقای غوث الدین افزود "می خواهیم همچون کسی را ما در کنار خود داشته باشیم تا دست مغرضینی که چندین دهه ملت ما را رنج داده اند از سر ما کوتاه شود و ما بتوانیم استقلالیت خود را حفظ کرده و معادن خود را استخراج کنیم."

این علما می گویند که آماده نبودن نیروهای امنیتی افغان از یک سو و افزایش نا امنی ها از سوی دیگر باعث شده تا کشورهای همسایه بیشتر از هر زمان دیگر به نفوذ و حضور خود در نقاط مختلف افغانستان ادامه دهند.

نجات از همسایه ها

مولوی فاروق حسینی سخنگوی نهادهای دینی هرات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که علمای غرب افغانستان به این نتیجه رسیده اند که امضای سند همکاریهای امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا می تواند تنها راه تامین صلح و امنیت در کشور باشد.

آقای حسینی افزود "تا یک قدرت قوی ما در کنار خود نداشته باشیم، نمی توانیم از چنگال ظلم و تهدید کشورهای همسایه نجات بیابیم چون واقعا همسایه های نامردی در کنار خود داریم."

این علمای دین همچنان با ارایه نامه ای به امضای بیش از ۵۰۰ تن از نهادهای دینی، فرهنگی و شخصیت های برجسته به رسانه ها قتل ارسلا جمال، والی ولایت لوگر را شدیدا تقبیح کردند.

مولوی حسینی سخنگوی شورای علمای غرب از مخالفین مسلح دولت می خواهد تا به برنامه آشتی ملی در کشور بپیوندند.

آقای حسینی افزود "مسئله انفجار اخیر مسجد لوگر به هیچ وجه جامعه روحانیت عملی را که باعث تخریش اذهان عمومی و ریختن خون بیگناهان باشد را تایید نکرده بلکه تقبیح می نماید، ما به طالبان اعلام میکنیم کاروانی به نام شورای عالی صلح است بیاییم دست به دست هم بدهیم و از ریختن خون انسانهای بیگناه دست بکشیم."
XS
SM
MD
LG