لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت سارنوالان و قاضی های هرات از فیصله لوی سارنوالی و ستره محکمۀ افغانستان


جریان نشست قضات ولایت هرات در حمایت از تصامیم لوی سارنوالی افغانستان
جریان نشست قضات ولایت هرات در حمایت از تصامیم لوی سارنوالی افغانستان

شمار زیادی از سارنوالان و قضات در ولایت هرات در یک گردهمایی، حمایت خود از تصامیم نهاد های عدلی و قضایی افغانستان در پیوند به شکایات انتخاباتی اعلام داشتند.

این گردهمایی صبح روز شنبه در سالون کنفرانس های ریاست محکمه استنیاف هرات با حضور بیش از صدها قاضی و سارنوال برگزار شد.

قضاوت پوه فضل الوهاب فضلی رییس محکمه استیناف هرات ضمن اعلام حمایت از فیصله های ستره محکمه و لوی سارنوالی میگوید اصول کار این نهادها بر اساس قوانین اساسی افغانستان میباشد. وی افزود:

"موقف محکمه استیناف ولایت هرات اینست که تصامیم و فیصله های ستره محکمه را تایید میکند و میگویم که همه تصامیم این نهاد در پرتو قوانین افغانستان و شرعیت اسلام استوار بوده و گرفته شده و ما آنرا تایید میکنیم."

بر اساس ماده ۱۱۶ قانون اساسی قوۀ قضاییه، رکن مستقل دولت بوده و هیچ ارگانی نمیتواند بالای دستگاه قضایی کشور اعمال نفوذ نماید.

همزمان ماریا بشیر رییس سارنوالی استیناف هرات میگوید که کارمندان این اداره در زمان بررسی شکایات انتخاباتی بدون وابستگی به کدام ارگان و یا نهادی رسیده گی نموده اند. وی علاوه کرد:

"من به نمایندگی از لوی سارنوالی در ولایت هرات این موضوع را به جرات بیان میکنم که سارنوالی استیناف ولایت هرات بدون در نظر داشت منافع شخصی کسی و یا کدام جناح سیاسی، اجرات خود را در برسی شکایات انجام داده و گزارشی را که لازم بوده به مرکز ارسال نموده و بازهم میگویم که سارنوالی ها و محاکم مشترکاً از تصمیم ستره محکمه و لوی سارنوالی حمایت میکنند."

حمایت سارنوالان و قاضی های هرات از فیصله لوی سارنوالی و ستره محکمۀ افغانستان
حمایت سارنوالان و قاضی های هرات از فیصله لوی سارنوالی و ستره محکمۀ افغانستان

قضاوت پوه فضلی رییس محکمه استیناف هرات در ادامه تصمیم مجلس نماینده گان مبنی بر سلب اعتماد رییس و اعضای ستر محکمه را خلاف قانون اساسی افغانستان خوانده گفت:

" ماده ۱۲۷ قانون اساسی مشعر است، زمانی رییس ستره محکمه و یا اعضای آن قابل سلب اعتماد میشوند که آنها مرتکب یک جرم و یا جنایت شده باشند که او خلاف اصول باشد. تاسیس محکمۀ ویژه بر اساس پیشنهاد ستره محکمه و منظوری رییس جمهور صورت گرفته، بنابراین این، خلاف اصول است که این افراد سلب اعتماد شوند."

همه اینها در حالیست که نزدیک به دوصد نمایندۀ مردم در ولسی جرگه افغانستان از سه روز به این سو در قالب گروه پارلمانی حمایت از قانون در مقابل ساختمان پارلمان در اعتراض به تصمیم لوی سارنوالی دست به تحصن زده اند.

در نتیجه بررسی های محکمۀ ویژۀ رسیدگی به شکایات انتخاباتی ۶۲ نفر از اعضای مجلس نمایندگان سلب صلاحیت شده اند.

XS
SM
MD
LG