لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد جوانان هرات از بر خورد نیرو های امنیتی


راست(فریحه خورسندی)، چپ(مرسل)
راست(فریحه خورسندی)، چپ(مرسل)

برخورد مسؤولان امنیتی در ولایت هرات با جوانان باعث شده است تا مردم فكر كنند که دورۀ طالبان دوباره بازگشته است.

شماری از جوانان هرات می گویند که بیم از آن دارند تا مبادا نیرو های پولیس آنها را به اشتباه بازداشت کند و حتی جرأت ندارند با اعضای خانوادۀ خود در شهر گشت و گذار کنند.

مرسل یكی از دختران جوان هرا ت می گوید که مسئولان امنیتی یا پولیس باید این مسئله را درك كند كه تنها راه رفتن دو نفر با هم به این معنا نیست كه آن دو با هم رابطۀ نامشروع دارند.

منصور یكی دیگر از جوانان هرات می گوید که جرأت آن را ندارد که با خواهر یا اعضای خانواده اش در سرک راه برود چون هراس دارد که پولیس مزاحم وی شود. او می گوید که تا رفتن به مرکز پولیس و حل موضوع، حیثیت فرد از بین می رود.

شهین یكی دیگر از دختران هرات می گوید که عملکرد پولیس با ایستاد کردن یک زوج و یا یك دختر و پسر كه با هم در موتر می روند تنها وقت ضایع كردن آنهاست و كار خوبی نیست.

این عمل نیروهای امنیتی با انتقاد فعالان جامعه مدنی در هرات نیز مواجه شده است.

عزیزه محاکی فعال حقوق بشر
عزیزه محاکی فعال حقوق بشر

عزیزه محاكی یكی از این فعالان می گوید که درچند مورد شماری از نیروهای امنیتی چندین نامزد ویا اعضای یک خانواده را به اتهام اقدام به زنا و رابطۀ نامشروع به نهاد های امنیتی كشانده اند اما سپس مشخص شده كه آنان عضو یك خانواده بوده اند.

"یك خانم را تا یك مرجع قضایی، امنیتی و یا جنایی می رسانند و در آخر قضیه كه می بینند كه هیچ مشكلی وجود نداشته و تنها یك اشتباه و یا بی اعتمادی باعث این جریان شده است و سپس معذرت می خواهند. این جریان می تواند در خانواده ها یك انعكاس نادرست و خیلی بد داشته باشد."

سید آقا ثاقب قوماندان امنیۀ ولایت هرات
سید آقا ثاقب قوماندان امنیۀ ولایت هرات

در مقابل سید آقا ثاقب، قوماندان امنیه هرات با تأیید این موضوع می گوید كه به زودی نیروی انضباط شهری در ولایت هرات به فعالیت آغاز می كند و افراد پولیس كه این گونه برخورد می کنند نیز از قانون معافیت حاصل نمی کنند.

"متأسفانه كه یك تعداد افراد پولیس برخورد نا سالم دارند ولی با آنهم این موضوع برای پولیس تفهیم شده است و بار دیگر هم به پولیس گوش زد خواهد شد كه با اینگونه مسایل برخورد درست كنند."

فریحه خرسند یكی از جوانان هرات می گوید که این گونه برخورد ها دقیقاً مشابه به عملكرد سپاه پاسداران در ایران است.

"بهتر بگویم این یك نوع فرهنگی است كه از كشور ایران وارد ولایت هرات شده است و دقیقاً عملکرد مشابه سپاه پاسدران در هرات است یعنی دختر و پسرها را ایستاد می كنند كه با هم چه نسبتی دارید و این كار پولیس در هرات در حقیقت تجاوز به حریم شخصی افراد بوده و به حیثیت خانواده ها لطمه می زند."

گفته می شود این رویداد ها تا كنون باعث اختلافات زیادی در بین خانواده ها شده وحتی باعث جدایی چندین زوج از یكدیگر شده است.

XS
SM
MD
LG