لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین سه روزۀ تطبیق واکسین در هرات و بادغیس


تنها با دو قطره واکسین حیات اطفال زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین حیات اطفال زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.

مسوولان معافیت کتله یی در حوزه غرب میگویند در تلاشند با برگزاری دو دوره کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت های بادغیس و هرات؛ از انتشار ویروس این بیماری از ولایت فاریاب به حوزه غرب جلوگیری کنند.

آنان از باشنده گان ولایت های بادغیس و هرات خواسته اند با رضاکاران و کارمندان صحی تطبیق واکسین همکاری کرده اطفال شان را از ابتلا به فلج مانع شوند.

مقام های صحی در هرات می گویند، این تصمیم را بعد از آن گرفته اند که شانزدهمین واقعه مثبت پولیو در افغانستان در ولایت فاریاب در همجواری ولایت های غربی آن کشور تایید شد.

داکتر وحید رحمانی مسوول پروگرام معافیت کتله یی در غرب می گوید به منظور جلوگیری از انتشار ویروس بیماری فلج اطفال از زون شمال به ولایت های غربی، دو دور کمپاین فرعی را همزمان با ولایت فاریاب در ولایت های بادغیس و هرات روی دست گرفته اند که تطبیق آن سر از روز چهارشنبه برای سه روز شروع خواهد شد.

آقای رحمامی گوید"بیمار تازۀ پولیو که در فاریاب شناسایی شد از لحاظ اپیدمیولوژی خطر بزرگی برای ولایات حوزۀ غرب تلقی می شود. هرات مرکز تجارتی است و رفت و آمد بسیاری از ساکنان ولایات شمال به بادغیس و سپس هرات می تواند باعث انتقال مرض شود."

رئیس معافیت کتله یی حوزۀ غرب اضافه می کند که بنابر هدایت وزارت صحت افغانستان "سر از روز چهارشنبه چهارم قوس برای سه روز در هرات و بادغیس راه اندازی می کنیم."

داکتر وحید رحمانی میگوید برای تطبیق هر چه بهتر کمپاین ها سعی ورزیده اند از طریق رسانه های جمعی چون رادیو، تلویزیون و حتی تلفن های سیار با پیام های کوتاه مردم را از فواید واکسین پولیو و زمان برگزاری آن آگاه سازند.

این مقام وزارت صحت عامه کشور همچنان از موجودیت تیم های سیار تطبیق واکسین پولیو در مسیر شاهراه حلقه یی افغانستان از ولایت فاریاب تا هرات سخن میزند که در پوسته های تلاشی پولیس، از ساعت هشت صبح تا چهار عصر اطفال مسافرین را واکسین خواهند کرد.

اهمیت همکاری مردم

همزمان بااین رئیس صحت عامه ولایت هرات می گوید تنها در صورتی خواهند توانست واکسین پولیو را در بین اطفال حوزه غرب به صورت موفقانه تطبیق کرد که مردم با آنان همکار باشند.

داکتر آصف کبیر از تمام باشنده گان ولایت های هرات و بادغیس میخواهد "با چکاندن دو قطره واکسین به دهان اطفال زیر پنج سال خود" آنان را از معیوبیت دائمی نجات دهند.

رئیس صحت عامۀ هرات به رادیوآشنا گفت" ما مشارکت و همکاری مردم را برای حمایت تیم های خود خواهان هستیم و آنچه از مردم توقع داریم اینست که پشت شایعات و بحث هایی که قطرات پولیو هیچ وجه ای ندارد گوش فرا ندهند و مسلماً رساندن دو قطره پولیو صحت همیشگی را برای اطفال آنان به ارمغان خواهد آورد."

آقای کبیر تاکید ورزید که با " تیم ها همکار باشند و اگر طفلی به حالت خواب است و یا همان لحظه در خانه حضور ندارد بدانند که قطرۀ پولیو برای همیشه در کلینیک ها وجود دارد و اطفال خود را از گرفتن واکسین بی بهره نسازند."

محمد عیسی یک تن از باشنده گان ولسوالی کشک کهنه هرات نیز که در منطقه ای نا آرام و در کنار مخالفین مسلح دولت زندگی میکند، میگوید؛ حاضر است در هر شرایطی اطفال زیر پنج سال خود را واکسین نماید.

آقای عیسی که از طریق رادیو از آغاز کمپاین واکسیناسیون پولیو مطلع شده، از تمام مردم می خواهد با تطبیق واکسین پولیو بر اطفال شان به ایجاد یک جامعه صحتمند کمک نمایند.

محمد عیسی می گوید"من باشندۀ ولسوالی کشک کهنه در همجواری ولایت بادغیس هستم و در هر دور کمپاین با مقام های صحی از طریق شفاخانه هرات همکار هستم و به هر مرحله که کمپاین به دروازه خانه میاید طفل هایم را واکسین میکنم و از مردم این توقع را دارم که در هر روزی که کمپاین شروع می شود طفل های خود را از واکسین ممانعت نکنند و زمانی که رضا کاران به درب خانه شان میاید به هر طریقی که میشه طفل های خود را واکسین کنند چون فایده زیادی دارد و باعث می شود طفل شان معیوب یا تلف نشود"

قرار است در برنامه سه روزه واکسیناسیون فلج اطفال در ولایت های هرات و بادغیس ، در حدود یک میلیون و دوصد هزار طفل زیر پنج سال تحت پوشش واکسین پولیو قرار گیرند.

XS
SM
MD
LG