لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش هراتی ها به خاطر اعدام افغان ها در ایران


تظاهرات مردم در شاهراه هرات-اسلام قلعه
تظاهرات مردم در شاهراه هرات-اسلام قلعه
باشندگان ولسوالی های مرزی هرات در اعتراض به کشته شدن سیزده تن از جوانان افغان از سوی مرزبانان ایرانی، شاهراه هرات -اسلام قلعه را مسدود کردند.

این سومین تظاهرات باشندگان ولسوالی های مرزی كهسان و غوریان هرات در دو ماه گذشته است كه در اعتراض به كشته شدن سیزده تن از جوانان شان توسط مرزبانان ایرانی راه اندازی می شود.

مظاهره کنندگان روز پنجشنبه با مسدود نمودن شاهراه هرات – اسلام قلعه كه به گمرك مرزی كشور ایران امتداد دارد، برای شش ساعت مانع تردد عابرین و وسایط نقلیه به این گمرك شدند.

معترضین هشدار می دهند در صورتی كه ایران اجساد فرزندانشان را به آنها نسپارد، گمرك آن کشور را در نزدیکی منطقۀ مرزی اسلام قلعه به آتش خواهند كشید.

آدم خان، باشندۀ ولسوالی غوریان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که برای گرفتن اجساد این سیزده جوان افغان چندین بار به مرکز، ولایت هرات و حتا به قنسولگری ایران رفتند، اما با گذشت دو ماه هیچ مرجعی با آنان همکاری نکرده است.

میرخان باشنده ولسوالی كهسان می گوید که هیچ کسی به داد آنان نرسیده و از حقوق شان دفاع نکرده است.

همچنان حبیب الله باشندۀ دیگر این ولسوالی به صدای امریکا گفت که با وصف تماس های مکرر با مقام ها هیچگونه همکاری را دریافت نکرده اند. او خواهان محاكمه عاملان این قضیه از سوی نهادهای بین المللی می باشد.

محی الدین نوری، سخنگوی والی هرات میگوید که اداره محلی تمام اسناد و شواهد را به مركز(کابل) انتقال داده تا از مجرای دپلماتیک با ایران، این موضوع حل و فصل شود.

آقای نوری می گوید که تا کنون پاسخی در این مورد ارایه نشده است، او ابراز نگرانی می کند که در صورت عدم رسیدگی به این موضوع، مشکلات بیشتری در مسیر این شاهراه به وجود خواهد آمد.

با وصف تماس های مکرر، مقام های ایرانی در ولایت هرات حاضر به ابراز نظر در این مورد نشدند.

اعدام افغان ها در ایران نیز یکی از مسایلی است که با واکنش تند افغان ها و راه اندازی تظاهرات بر ضد ایران دنبال شده است.
XS
SM
MD
LG