لینک های دسترسی

Breaking News

بازار دایمی فروش محصولات تولیدی و زراعتی زنان در هرات ایجاد می‌شود


مقام‌های محلی ولایت هرات از ایجاد یک بازار دایمی فروش محصولات تولیدی و زراعتی زنان در این ولایت خبر می‌دهند.

این مقام‌ها می‌گویند که به منظور رشد وضعیت زنان تجارت پیشه و معرفی بیشتر محصولات این زنان به مردم، تصمیم به ایجاد این بازار گرفته اند.

مارکیت تجارتی خدیجه الکبری تنها مرکز خرید و فروش زنان در ولایت هرات که هفت سال پیش به کمک نظامیان ایتالیایی در گوشه‌ای از این شهر ساخته شده بود، حالا به یک مکان تقریباً خالی از سَکنه تبدیل شده است.

مسدودشدن ده‌ها دوکان و رکود در این مارکیت؛ باعث شده تا مقام‌های وزارت تجارت افغانستان و مسؤولین محلی هرات به ساخت یک بازار دایمی در نقطه‌ای مزدحم در این شهر فکر کنند.

جمیله بهادری، سرپرست ریاست تجارت ولایت هرات می‌گوید، بعد از اینکه شاهد کنار رفتن زنان زیادی از عرصه تجارت در این ولایت غربی بوده اند، تصمیم به ساخت این مرکز دایمی خرید و فروش زنان به کمک وزارت تجارت گرفته اند.

خانم بهادری "دوکان هایی که در خدیجه الکبری داریم در این قسمت ما تا بحال ندیدیم که خواهران ما خیزش و گام های مثبتی داشته باشند تا بتوانند کالاهای خود را به بیرون از کشور بفرستند حتی در داخل کشور ما بازاری ندارند ، و به همین ارتباط با وزیر تجارت صحبتی کرده ایم که اگر بشود یک بازارچه به زنان ایجاد شود تا بتوانند از طریق آن تولیدات و صنایع دستی خود را به اختیار مردم بگذارند و خودشان نیز خودکفا شده و همانند زنان کابل بتوانند صنایع دستی شان را به خارج از کشور بفرستند."

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز می‌گوید، این بازارچه به کمک مالی کشور جاپان در آینده‌ای نزدیک برای رشد وضعیت زنان تجارت پیشه در این ولایت ایجاد خواهد شد.

آقای فرهاد می‌گوید، بعد از ساخت این بازار، زنان تجارت پیشه هراتی می‌توانند به راحتی محصولات تولیدی و صنایع دستی شان را به فروش برسانند.

جیلانی فرهاد گفت "قرار است چند پروژه توسعوی به همکاری کشور جاپان در آینده نزدیک در ولایت هرات تهداب گذاری شود که این پروژه ها شامل قیر ریزی دو سرک، احیای مراکز زراعتی و همچنان احداث یک مرکز یا نمایشگاه بزرگ دائمی محصولات زراعتی است که با هزینه ده میلیون دالر اینها تکمیل می شود و با تکیمل این مرکز قسمت بزرگی از مشکلات زنان تجارت پیشه رفع می شود و زنان زراعت کار نیز میتوانند در آنجا محصولات خود را به نمایش بگذارند."

این موضوع، همچنان با استقبال زنان تجارت پیشه در مارکیت تقریباً مسدود شده خدیجه الکبری در هرات روبه‌رو شده است .

این زنان می‌گویند، با ایجاد این بازار زمینه کار برای زنان بیشتری فراهم خواهد شد و آنها می‌توانند با فروش محصولات شان به وضعیت اقتصادی خانواده شان کمک شایان نمایند.

این زنان همچنان خواهان ساخت این مرکز خرید و فروش در قلب شهر هرات استند.

خانم شریفی یکی از این زنان می گوید "زنان دیگری هم استند در داخل خانه ها اند و ضرورت به کار دارند و برای فامیل هایشان یک کمک است و برای خودشان یک روحیه شاد می شود و اگر این کار بشود ما خیلی راضی استیم اما امید این مرکز از شهر دور نباشد."

ناهید یکی دیگر از این دوکانداران می گوید "وقتی کرایه دوکان ندهیم یا کرایه کمتر بپردازیم صدرصد برای ما خوب است چون حالا ما هر چی کرایه می پردازیم از جیب خود می دهیم چون هیچ فروشاتی وجود ندارد."

با اینکه محل ساخت دقیق این بازارچه مشخص نشده، اما باورها بر اینست که با ایجاد این مرکز خرید و فروش زنانه، قسمت عمده‌ای از مشکلات زنان فروشنده و تجارت پیشه در هرات رفع شود.

هنوز هم درآمد کم و قیمت بالای کرایه دوکان‌ها و صرفیه برق از جمله مشکلات عمده زنان تجارت پیشه در هرات است.

بر اساس آمار ریاست تجارت در ولایت هرات در حال حاضر بیشتر از ۸۰ زن در بخش‌های مختلف تجاری در این ولایت مصروف اند.

XS
SM
MD
LG