لینک های دسترسی

Breaking News

موافقتنامۀ صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی امضا شد


بر اساس اعلامیۀ مشترک، پس از امضای رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار، این موافقتنامه مرعی‌الاجرا خواهد بود.
بر اساس اعلامیۀ مشترک، پس از امضای رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار، این موافقتنامه مرعی‌الاجرا خواهد بود.

این موافقتنامه امروز میان نمایندگان دولت افغانستان و هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در سه فصل و 25 ماده امضا گردید.

طرفین امضاکننده با صدور اعلامیۀ مشترک، این موافقتنامه را گامی مهم در راستای تأمین صلح در افغانستان خواندند و قرار است که به زودی از سوی رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز امضا گردد.

بر اساس اعلامیۀ مشترک، پس از امضای سران طرفین، این موافقتنامه مرعی‌الاجرا خواهد بود.

سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان که این پروسه به وساطت همین شورا، نهایی شد، از طرفین خواست که در عملی‌شدن مواد موافقتنامه نیز با شورای عالی صلح همکاری کنند.

محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به تمام مردم اطمینان داد که این موافقتنامه بر اساس منافع ملی نهایی گردیده است و هر دو طرف بر تعهداتی که در این موافقتنامه گنجانده شده است، پابند استند.

آقای اتمر تأکید کرد که این موافقتنامه به زودی برای امضای نهایی به رئیس جمهور غنی و رهبر حزب اسلامی سپرده خواهد شد.

او گفت که این موافقتنامه بر اساس ارشادات دین اسلام، احترام به قانون اساسی، پابندی به حقوق و آزادی‌های شهروندان افغان، حمایت از دستاوردهای مردم افغانستان، میان دو طرف امضا شده است.

از سوی دیگر محمدامین کریم، به نمایندگی از حزب اسلامی، امضای این موافقتنامه را دری برای آغاز صلح دایمی در افغانستان خواند و افزود که حزب اسلامی از این موافقتنامه هیچ توقع گروهی را مدنظر نداشته است؛ بلکه توجه به حل مسألۀ افغانستان از طریق گفتگوهای سیاسی بوده است.

طرفین امضاکنندۀ توافقنامۀ صلح از تمام گروه‌های درگیر جنگ خواستند که دست از مخالفت مسلحانه بردارند و از طریق گفتمان سازندۀ سیاسی اهداف خویش را دنبال کنند.

مصؤونیت قضایی به رهبر و اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، رفع تحریمات جهانی علیه سران حزب اسلامی، شناخت این حزب به یک جریان سیاسی در مطابقت به قانون، رهایی زندانیان این حزب که ادعایی علیه آنها وجود نداشته باشد یا به جرایم جنایی محکوم نشده باشند، از تعهدات عمدۀ حکومت افغانستان در این موافقتنامه است.

حزب اسلامی نیز تعهد کرده است که قانون اساسی افغانستان را قبول می‌کند، حامی دستاوردهای مردم خواهد بود و به حقوق پابند می‌باشد.

همچنان، منحل سازی افراد مسلح این حزب، قطع روابط با گروه‌های مسلح علیه نظام دولت افغانستان، آزادی زندانیان حکومتی از تعهدات مهم حزب اسلامی به دولت افغانستان است.

واکنش‌ها

هم‌زمان با امضای موافقتنامۀ صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، شهر کابل شاهد واکنش‌های موافق و مخالف بود.

لحظاتی پس از امضای این توافقنامۀ، عبدالله عبدالله ریاست اجرائیۀ حکومت افغانسان در صفحۀ تویترش نوشت "همان طوری که ما موافقتنامۀ صلح را با حزب اسلامی امضا می‌کنیم، از طالبان می‌خواهیم که صلح را به جای خشونت برگزینند و آیندۀ شان را مصؤون و بهتر سازند".

حزب عدالت از امضای این موافقتنامه نیز حمایت کرده است و با صدور یک قطعنامه از گلبدین حکمتیار خواسته است که به زودی این موافقتنامه را امضا کند.

اما شهر نو کابل، شاهد تظاهرات اعضای حزب همبستگی ملی افغانستان بود، معترضان با سر دادن شعارهایی از توافق صلح با گلبدین حکمتیار مخالفت شان را اظهار کردند.

آنان با صدور یک قطعنامۀ گفتند که به جای دان مصؤونیت قضایی به حکمتیار، به دلیل دست‌داشتن در جنگ‌های داخلی محاکمه گردد.

در همین حال، امضای این توافقنامه، واکنش‌های جهانی را نیز در پی داشته است. سفارت بریتانیا در افغانستان ضمن استقبال از امضای این موافقتنامه، آن را یک گام مثبت در راستای ثبات افغانستان خوانده است. در اعلامیۀ این سفارت آمده است "ما منتظر به اجرا درآمدن رسمی و تطبیق کامل آن می‌باشیم".

سفارت بریتانیا تأکید کرده است که حکومت افغانستان را در راستای حل و فصل جامع صلح به رهبری خود افغان‌ها حمایت می‌کند.

سفارت امریکا نیز، در واکنش به امضای این موافقتنامه گفته است، موافقۀ صلح طرفین گامی است که جنگ در افغانستان را به سوی پایان مسالمت‌آمیز می‌آورد.

سفارت امریکا نیز گفته است، از گفتگوهای بین‌الافغانی که سبب پایان دادن خشونت گروه‌های مسلح، قطع روابط آنان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی، قبول قانون اساسی و حمایت از حقوق زنان گردد، حمایت خواهد کرد.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن حمایت خوشبینی و حمایت از امضای این توافقنامه، گفته است، این توافق نشان می‌دهد که دولت افغانستان در راستای گفتگوهای صلح با تمام جناح‌های مخالف آماده است.

XS
SM
MD
LG