لینک های دسترسی

Breaking News

پیشنهاد حزب اسلامی برای میانجیگری بین دولت و طالبان


حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید که اگر حکومت افغانستان بخواهد آن حزب می‌ تواند برای آغاز گفتگو های صلح با گروه‌ های طالبان، میانجیگری کند.

عتیق الله صافی، عضو هئیت مذاکره‌ کننده حزب اسلامی به صدای امریکا گفت که بنیاد موافقتنامه که با حکومت افغانستان امضا شد، تامین صلح سرتاسری در آن کشور می باشد.

آقای صافی ادعا دارد که حزب اسلامی افغانستان در بین گروه‌ های طالبان نفوذ دارد و می‌ تواند با استفاده از این نفوذ خود، آنان را به پای میز مذاکره بکشاند.

او گفت: "کسانی که در سیاست کشور دخیل هستند، می‌ دانند که حزب اسلامی می‌ تواند یک میانجی شود و یک راه را برای صلح دایمی در افغانستان باز کند."

به گفته این عضو هئیت مذاکره‌ کننده حزب اسلامی، شماری از قوماندان های بلند پایه گروه طالبان در تماس با آن حزب گفته اند که اگر دولت در برابر موافقتنامه صلح با حزب اسلامی صادقانه عمل کند، آنان نیز حاضر به مذاکره هستند.

آقای صافی مشخص نساخت که آن قوماندان ها کی ها اند، ولی افزود که آنان شامل اعضای هر دو گروه طالبان - شاخه ملا رسول و شاخه مولوی هبت‌الله آخند زاده - می باشند.

با امضای موافقتنامه صلح بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، گروه طالبان تحت فرمان ملا رسول که بخش انشعابی طالبان است، از آن موافقتنامه حمایت کرد، اما شاخه طالبان تحت رهبری مولوی هبت‌الله آخند زاده آن را «جنایت بزرگ» خواند.

استقبال شورای عالی صلح

در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان از پیشنهاد میانجیگری حزب اسلامی استقبال کرد.

مولوی عبدالخبیر اوچقون، یکی از معاونین شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت که بر اساس موافقتنامه صلح که حزب اسلامی حکمتیار با دولت افغانستان امضا کرده، آن حزب متعهد شده است که در راستای هر گونه تلاش برای تامین صلح و امنیت در افغانستان با شورای عالی صلح و دولت آن کشور همکاری می‌ کند.

آقای اوچقون تاکید کرد که گفتمان صلح، مدیریت و نظارت از آن به دوش شورای عالی صلح افغانستان می‌ باشد.

این در حالیست که روزنامه پاکستانی «اکسپرس ترایبیون» از قول مقام‌ های گروه طالبان گزارش داده است که در چند روز گذشته حد اقل هشت تن از رهبران آن گروه توسط نیرو های پاکستانی در ایالت بلوچستان بازداشت شده اند.

حکومت افغانستان و پاکستان به صورت رسمی در مورد بازداشت مقام های طالبان اظهار نظر نکرده اند. اما وحید مژده، کارشناس سیاسی که مسایل مربوط به طالبان را از نزدیک تعقیب می‌کند، به این باور است که در حال حاضر میان طالبان افغان و پاکستانی اختلافاتی به میان آمده و این بازداشت ها پیامد آن اختلافات می باشد.

آقای مژده گفت: "جنگ‌ های اخیر در افغانستان، پاکستان را بسیار نگران ساخته است. گروه طالبان در صدد است تا جغرافیایی را در افغانستان به خود اختصاص بدهد و خود را از پاکستان بی‌ نیاز بسازد. آن گروه می خواهد رهبران طالبان از پاکستان به افغانستان انتقال کنند، چنانچه این کار شده است. اما پاکستانی ها می خواهند این حربه را از دست ندهند."

تاکید بر نابودی مخالفین مسلح دولت

پیشنهاد میانجیگری حزب اسلامی حکمتیار برای آغاز مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان در حالی مطرح می شود که شماری از مقام های پیشین امنیتی بر نابودی مخالفین مسلح دولت تاکید دارند.

امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که صلح امر الهی بوده اما برای رسیدن به آن نباید برای "دشمن" هویت‌ تراشی شده و تضرع پیشه گردد.

آقای صالح افزود: "صلح از راه تفاهم و مذاکره در حالی مستولی می‌ شود که در حالت و وضعیت دو تغییر به وجود بیاید. یا اینکه یک طرف در صحنه جنگ دست بلند نظامی داشته باشد و یا اینکه در صحنه جنگ توازن قوا برقرار گردد."

به باور رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، حالت اول برای حکومت رویایی است و اما ایجاد توازن در قوا فاجعه می باشد که سبب تقسیم قدرت و به میان آمدن حکومت موازی با باور های متفاوت بوده که خلاف توقع افغان‌ ها خواهد بود.

این در حالیست که گروه طالبان در ۱۵ سال گذشته به هر ندای صلح دولت افغانستان پاسخ نفی داده و حتی نشست های چهار جانبه بین امریکا، چین، افغانستان و پاکستان نیز برای به مذاکره کشاندن آن گروه مفید واقع نشد.

XS
SM
MD
LG