لینک های دسترسی

Breaking News

کریم: بعد از این کسی به جرم عضویت در حزب اسلامی دستگیر نخواهد شد


محمد امین کریم می گوید که فرمان رئیس جمهور، فعالیت‌های قانونی حزب اسلامی را اعاده کرد
محمد امین کریم می گوید که فرمان رئیس جمهور، فعالیت‌های قانونی حزب اسلامی را اعاده کرد

هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی می‌گوید، با صدور فرمان محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، تمامی مواد موافقتنامۀ صلح شکل فرامین و دساتیر تنفیذی را به خود می‌گیرد.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیروز، فرمان تشکیل کمیسیون شش عضوی مشترک اجراییوی دولت افغانستان و حزب اسلامی افغانستان را به خاطر تطبیق مواد موافقتنامه امضا شده بین طرفین صادر نمود.

بر اساس این فرمان، حزب اسلامی افغانستان مطابق به احکام قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات نافذه کشور از تمامی حقوق مدنی و سیاسی برخوردار بوده و با رعایت قانون احزاب و سایر قوانین کشور به فعالیت سیاسی مبادرت می‌ورزد.

محمدامین کریم رئیس هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نیز به صدای امریکا گفت "سر از امروز تمام فعالیت‌های حزب اسلامی افغانستان در چوکات قانون اساسی افغانستان اعاده می‌شود".

در بخش دیگری از فرمان رئیس جمهور غنی آمده است "قوای زمینی و هوایی افغانستان عملیات شان را بر مواضع و مراکز حزب اسلامی باید توقف بدهند".

این در حالی است که تا دیروز افراد وابسته به حزب اسلامی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و هفتۀ گذشته در ولایات ننگرهار و پکتیا بالای منزل برخی افراد وابسته به حزب اسلامی حکمتیار نیز عملیات اوپراتیفی انجام شده است.

محمدامین کریم گفت، این افراد با اقدامات مقامات رها شدند؛ ولی با تأکید افزود "سر از امروز احدی حق ندارد که اعضای حزب اسلامی را به جرم عضویت در حزب اسلامی مورد پیگرد و تعقیب قرار دهد".

بر اساس گفته‌های رسمی حکومت، در حال حاضر افراد مسلح حزب اسلامی در 28 ولایت افغانستان حضور دارند و یکی از ماده‌های اساسی موافقتنامۀ صلح، انحلال این گروه‌ها است.

در فرمان رئیس جمهور غنی که دیروز صادر شد نیز حزب اسلامی افغانستان مکلف شده تا تمامی تشکیلات و تحرکات نظامی و شبه نظامی خویش را مطابق پلان و جدول زمانی کمیسیون مشترک اجرائیوی متوقف و منحل ساخته، تمامی اسرا را به اسرع وقت رها و به مراجع ذیربط دولتی تسلیم بدارند.

رئیس هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی نیز گفت، افراد مسلح وابسته به این حزب، با امضای موافقتنامه که آتش‌بس سراسر اعلام شد، هیچگونه تحرکاتی را تا کنون برضد دولت انجام نداده اند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به صدای امریکا گفت "به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا برای مصؤونیت پروسۀ ادغام این افراد، اقدامات عملی را انجام دهند".

به گفتۀ مینه‌پال بر اساس فرمان، شورای امنیت ملی افغانستان مؤظف شده است تا کارهای عملی را برای خارج ساختن گلبدین حکمتیار از لست سیاه سازمان ملل و ایالات متحدۀ امریکا، روی دست گیرد.

با صدور فرمان محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، کارهای عملی تطبیق موافقتنامۀ صلح رسماً آغاز گردیده است و پس از عملی‌شدن تمامی ماده‌های موافقتنامه، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در انظار مردم ظاهر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG