لینک های دسترسی

Breaking News

گیلانی در ننگرهار به خاک سپرده می‎شود


سید احمد گیلانی، به اثر حملۀ قلبی به عمر ۸۴ ساله گی شام روز شنبه در کابل درگذشت.
سید احمد گیلانی، به اثر حملۀ قلبی به عمر ۸۴ ساله گی شام روز شنبه در کابل درگذشت.

شورای عالی صلح می‌گوید نماز جنازۀ سید احمد گیلانی فردا در ارگ ریاست جمهوری ادا می‎شود و پس از آن برای خاک سپاری به ننگرهار انتقال داده می‎شود.

مولوی عطاالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت قرار است فردا نماز جنازۀ گیلانی با حضور رئیس جمهور، مقام‎های بلند رتبۀ دولتی و اعضای خانوادۀ وی، در ارگ ریاست جمهوری ادا شود.

به گفتۀ معاون شورای عالی صلح دلیل تأخیر در ادای نماز جنازه و خاکسپاری سید احمد گیلانی، اتخاذ آمادگی‎های بهتر و رسیدن برخی از اعضای خانوادۀ وی به افغانستان، که در خارج از کشور به سر می‎برند، می‎باشد.

در همین حال سید حامد گیلانی، پسر سید احمد گیلانی در صحبت با صدای امریکا درگذشت پدرش را ضایعۀ بزرگ برای افغانستان خوانده و گفت که وی در سیاست‎های چهار دهۀ اخیر این کشور نقش داشت.

هم‌چنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، درگذشت سید احمد گیلانی را ضایعۀ بزرگ خوانده است.

آقای غنی گفته است "افغانستان در وضعیت کنونی برای تأمین صلح و ثبات و تصمیم در مورد مسایل ملی، نسبت به هروقت دیگر به فهم، رهنمایی و نظریات مثمر، پیرسید احمد گیلانی ضرورت دارد."

در اعلامیۀ نشر شده از سوی ریاست جمهوری افغانستان آمده است که حضور سید احمد گیلانی در ریاست شورای عالی صلح، سبب موفقیت مذاکرات بین‎الافغانی شد. در این اعلامیۀ از توافقنامۀ صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یادآوری شده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان نیز درگذشت سید احمد گیلانی را ضایعه‎ای جبران ناپذیر خوانده و افزوده است که او خط مش معتدل داشت.

سید احمد گیلانی پس از ایجاد حکومت وحدت ملی به عنوان رئیس شورای عالی صلح تعیین شد.

از سوی هم وزارت خارجۀ پاکستان با نشر خبرنامۀ درگذشت سید احمد گیلانی را برای شهروندان و مقامات دولتی افغانستان تسلیت گفته است.

خبرنامۀ وزارت خارجۀ پاکستان نوشته، که سید احمد گیلانی تلاش‎های گسترده را برای تأمین صلح و آشتی انجام داده است.

سید احمد گیلانی شام دیروز، شنبه در اثر حملۀ قلبی در شفاخانۀ غازی امان الله خانه (شفاخانۀ امنیت) در کابل درگذشت.

سید احمد گیلانی، چهارمین رهبر ائتلاف هفت‎گانۀ مجاهدین سابق است که درگذشت.

زندگی‎نامۀ سید احمد گیلانی

سید احمد گیلانی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی در ولسوالی سرخ رود، ولایت ننگرهار تولد شده است.

او تحصیلات متوسطه را در مدرسۀ دینی امام ابوحنیفه در کابل و دورۀ لیسانس را در رشتۀ شرعیات در پوهنتون کابل به پایان رسانیده بود.

گیلانی پس از به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق در سال ۱۳۵۷ در افغانستان به پاکستان پناهنده شد و سازمان سیاسی - نظامی محاذ ملی اسلامی افغانستان بنیاد نهاد.

XS
SM
MD
LG