لینک های دسترسی

Breaking News

شورای عالی صلح: پیش‌شرط‌ها سبب ادامۀ بحران می‌شود


 امروز دومین روز نشست پگواش به منظور یافتن راه حل بحران افغانستان در قطر است.
امروز دومین روز نشست پگواش به منظور یافتن راه حل بحران افغانستان در قطر است.

مؤسسۀ بین‌المللی پگواش نشست دو روزه را به منظور یافتن راه حل بحران افغانستان و آغاز گفتگوهای صلح در این کشور در قطر میزبانی می‌کند که امروز دومین روز این نشست است.

نماینده‌گان طالبان در نشست دوحه پیشنهاداتی را برای گفتگوهای مقدماتی صلح در افغانستان در سیزده صفحه مطرح کرده اند.

طالبان گفته اند که بدون برداشتن گام‌های مقدماتی گفتگوهای صلح نتیجه نمی‌دهد.

طالبان در اعلامیه‌ای، ایجاد آدرس رسمی برای این گروه، بیرون‌شدن طالبان از لست جوایز و سیاه، آزادی افراد این گروه از زندان‌ها را از عمده‌ترین پیشنهادات این گروه برای برداشتن گام‌های مقدماتی صلح گفته اند.

حالا عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا می‌گوید که تأکید طالبان بر شرط‌های پیشین شان، راهی را برای گفتگوهای صلح باز نمی‌کند؛ بلکه سبب تداوم بحران در کشور خواهد شد.

آقای مجاهد اما می‌افزاید که شورای عالی صلح از ابتدا تأکید کرده است که نام سران این گروه باید از لیست سیاه بیرون شود و عملاً در این زمینه تلاش کرده و برخی از سران طالبان را از این لیست خارج کرده اند.

وی می‌گوید: ایجاد آدرس مشخص برای طالبان نیز یکی از خواست‌های این شورا بوده است تا افغان‌ها و خارجیان به آسانی بتوانند که با آنان تماس بگیرند.

سرپرست شورای عالی صلح می‌افزاید: "مسایلی که سبب پایان‌دادن بحران افغانستان می‌شود، طالبان می‌توانند در میز مذاکره آن را مطرح کنند و حکومت افغانستان باید با صداقت به آن گوش دهد."

آقای مجاهد تأکید دارد که حکومت افغانستان نیز باید خواست‌ها و پیشنهادات خود را در میز مذاکره با طالبان مطرح سازد.

از شورای عالی صلح نیز دعوت شده بود که در این نشست اشتراک کنند؛ ولی آقای مجاهد می‌گوید که این شورا لازم ندید که در صورت برگزاری نشست‌های کمیتۀ چهارجانبه که در آن افغانستان، پاکستان و نماینده‌گان امریکا و چین عضویت دارند، در نشست پگواش نیز نمایندۀ خود را بفرستد.

ولی سرپرست شورای عالی صلح تأکید دارد هر نشستی که برای یافتن راه حل بحران افغانستان با حضور افغان‌ها در هرجایی برگزار شود، بی‌سود نخواهد بود.

حبیب‌الله فوزی عضو شورای عالی نیز به صدای امریکا می‌گوید که نشست پگواش غیررسمی است و پیشنهاداتی را که طالبان در این نشست مطرح کرده اند، نیز غیررسمی می‌باشد.

هرچند آقای فوزی تأکید می‌کند که شورای عالی صلح در گذشته حدود 40 تن از سران طالبان را از لست سیاه خارج کرده اند؛ ولی می‌افزاید که این تلاش‌ها هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

توجه به منافع ملی

طالبان گفته اند مشکلاتی که مربوط خارجی‌ها می‌شود باید به صورت مستقیم این مشکلات میان این گروه و ایالات متحده امریکا بررسی گردد و مشکلاتی که مربوط افغان‌ها است، طالبان باور دارند که افغانان توانایی و آماده‌گی حل آن را دارند.

طالبان در پیشنهادات سیزده صفحه‌یی شان، از فعالیت‌های مدنی در پرتو اصول اسلامی و منافع ملی، آزادی بیان، حقوق زنان، تعلیم و تربیت اطفال، نگهداری از تأسیسات عام‌المنفعه، پروژه‌های بزرگ چون تاپی حمایت کرده اند.

طالبان روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و ایجاد یک نظام اسلامی تأکید کرده و گفته اند که این گروه خواهان روابط خوب با جامعۀ جهانی است و با قوانین جهانی که با اصول اسلامی و منافع ملی افغان‌ها در تضاد نباشد، مخالفت ندارند.

در همین حال داکتر فیض‌محمد زلاند استاد پوهنتون کابل که در نشست پگواش در دوحه شرکت کرده است، روز یکشنبه در مصاحبه با صدای امریکا گفت که اشتراک‌کننده‌گان به صورت گسترده با شرط‌های طالبان مخالفت نشان ندادند.

آقای زلاند گفت که مسأله‌ای که در این جلسه روی آن بحث شد و توافق نظر میان نمایندگان طالبان و اشتراک‌کننده‌گان وجود نداشت، حضور نیروهای خارجی در افغانستان بود.

وی گفت: "افغان‌ها تضمین ندارند که هرگاه خارجی‌ها بیرون شوند، نشود که افغانستان سقوط کند یا جنگ‌های داخلی از سرگرفته شود و دستاوردهای پانزده ساله افغان‌ها ضایع گردد."

هرچند به گفتۀ آقای زلاند از سوی حکومت افغانستان نمایندۀ رسمی در این نشست حضور نداشت، ولی قیوم کوچی کاکای رئیس جمهور در این نشست اشتراک کرده بود.

وی حضور نماینده‌گان سایر کشورها و مؤسسات را در این کنفرانس کم‌رنگ خواند.

XS
SM
MD
LG