لینک های دسترسی

Breaking News

شورای صلح: به امضای توافقنامه صلح نزدیک شده ایم


شورای عالی صلح می‌گویند که با هیأت حزب اسلامی حکمتیار روی تمام ۲۵ مورد این شورا موافقه کرده است.
شورای عالی صلح می‌گویند که با هیأت حزب اسلامی حکمتیار روی تمام ۲۵ مورد این شورا موافقه کرده است.

شورای عالی صلح در هفته سوم ماه حمل، پیشنهادنامه‌ای را در سه فصل و ۲۵ ماده به نماینده‌گان حزب اسلامی حکمتیار سپرده بود که توافق صورت گرفت که روی همین پیشنهادنامه با هیأت حزب اسلامی گفتگو شود. حالا که از گفتگوهای روی این پیشنهادنامه حدود یک ماه می‌گذرد، شورای عالی صلح از موافقه نهایی خبر می‌دهد.

مقامات شورای عالی صلح می‌گویند که با هیأت حزب اسلامی حکمتیار روی تمام ۲۵ مورد این شورا موافقه کرده است و انتظار می‌رود که به اساس آن در هفته‌های آینده، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار زیر نظارت شورای عالی صلح موافقتنامه مذاکرات صلح را امضا کنند.

مولوی عبدالخبیر اوچقوند یکی از معاونین شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت که جامعۀ جهانی نیز به حکومت افغانستان اطمینان داده است که با حزب اسلامی حکمتیار این توافقنامه را امضا کند و سپس جامعۀ جهانی روی بیرون‌کردن نام گلبدین حکمتیار و اعضای این حزب از فهرست سیاه و رفع محدودیت‌های که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای جهانی بالای این افراد وضع گردیده است، غور می‌کند.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در ماه فبروری ۲۰۰۳ میلادی نام گلبدین حکمتیار را به خاطر دست داشتن در اعمال دهشت‌افگنی القاعده و طالبان، درج فهرست دهشت افگنان کرد و یک روز پس از این اقدام ایالات متحدۀ امریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست امریکا، نام حکمتیار را در فهرست دهشت‌افگنان بین‌المللی جا داد.

مولوی اوچقوند گفت "هیآت حزب اسلامی و شورای عالی صلح، با نماینده‌گان شورای امنیت ملی افغانستان در نشست روز پنجشنبۀ گذشته، که چهار ساعت دوام یافت، به یک راه حل خوب رسیدیم و در مورد دو مسأله، نظرات جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت ملل متحد نیز الحمدالله بسیار مثبت بود."

به گفتۀ وی یادداشت نشست روز پنجشنبه به هیأت حزب اسلامی سپرده شد و قرار است که امروز (شنبه) و یا فردا، این هیأت موضع خود را دوباره به شورای عالی صلح بسپارد.

مولوی اوچقوند در مورد شرط‌های حزب اسلامی به جامعۀ جهانی گفت که برای آنان نیز شرط‌های را که هیأت حزب اسلامی قبول کرده، پیشنهاد شده است.

او گفت "جامعۀ جهانی گفته است که ما روی فهرست سیاه و محدودیت‌ها غور خواهیم کرد، به شرط این که حزب اسلامی در مورد چند مسأله اطمینان بدهد که احترام به قانون اساسی، احترام به دستاوردهای 15 سال گذشته، احترام به حقوق بشر است که هیأت حزب اسلامی این مسایل را قبول کرده است."

هرچند محمدامین کریم رئیس هیأت حزب اسلامی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته بود که این حزب برای صلح کدام پیش‌شرطی ندارد و می‌خواهد با حکومت افغانستان از طریق تفاهم بین‌الافغانی به یک موافقه برسد، اما حمایت ایالات متحده در این زمینه لازم است.

اما آزاد ساختن بندیان حزب اسلامی و انتقال مهاجرین از کمپ این حزب در پاکستان از جمله خواست‌های مهم دیگر حزب اسلامی بود؛ آیا روی این مسأله توافق صورت گرفته است؟

مولوی اوچقوند گفت که روی این مسایل نیز دو طرف به موافقه نهایی دست یافته اند و قرار است که در هفته‌های آینده توافقنامه صلح با امضای رئیس جمهور غنی، گلبدین حکمتیار و پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح به حیث ضمانت‌کنندۀ این روند، نهایی گردد.

در اوایل ماه حمل هیأت دو نفری حزب اسلامی حکمتیار به رهبری محمدامین کریم برای مذاکرات صلح به کابل آمد و سپس هیأت دومی به شمول رئیس کمیتۀ سیاسی و داماد گلبدین حکمتیار هم به کابل آمد تا روی مسایل صلح با سران حکومت وحدت ملی دیدار کند

XS
SM
MD
LG