لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال شورای عالی صلح از توافق روی نقشۀ راه


در نشست چهارجانبه در پاکستان، روی نقشه راه که مراحل و گام‌های بعدی روند گفتگوهای صلح را مشخص می‌سازد،توافق صورت گرفت
در نشست چهارجانبه در پاکستان، روی نقشه راه که مراحل و گام‌های بعدی روند گفتگوهای صلح را مشخص می‌سازد،توافق صورت گرفت

در نشست چهارجانبه میان نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین روز شنبه (17 دلو) در اسلام‌آباد پاکستان، روی نقشه راه که مراحل و گام‌های بعدی روند گفتگوهای صلح را مشخص می‌سازد، به توافق رسیدند و اعلامیه‌ای مشترک را صادر کردند.

در این اعلامیه تأکید شده که پیامد روند گفتگوهای صلح، باید یک فیصله سیاسی باشد که به پایان خشونت و برقراری صلح پایدار در افغانستان بیانجامد.

هم‌چنان کشورهای گروه هماهنگی چهارجانبه توافق کردند تا تلاش‌های شان را برای تعیین تاریخ گفتگوهای مستقیم صلح، میان نماینده‌گان حکومت افغانستان و گروه‌های طالبان ادامه دهند.

هر چهار کشور امید دارند که تا پایان ماه روان میلادی، تاریخ گفتگوهای مستقیم تعیین شود.

شورای عالی صلح، با استقبال از نتایج این نشست، برای آغاز مذاکرات در هر وقت و مکانی اظهار آماده‌گی می‌کند.

محمداسماعیل قاسم‌یار، مشاور امور بین‌المللی شورای عالی به صدای امریکا گفت: "خوشبختانه ارزیابی ما تا حال مثبت است، تا جایی که ما در جریان استیم، در یک فضای تفاهم ارادۀ خوبی نشان دادند هر چهار کشوری که نقشۀ راه را طرح کردند تا تطبیق شود."

اما تحلیلگران مسایل سیاسی به این باور اند که هنوز گروه چهارجانبه روی موارد مشخص تبصره نکرده اند؛ بلکه این توافق بیشتر به شعار می‌ماند تا به یک فیصلۀ که مردم آن را انتظار داشتند.

بشیر بیژن آگاه مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت تا زمانی که افغانستان وارد جادۀ گفتگوهای صلح نشود، هر نوع تأییدی به نتایج این گونه نشست‌ها فرصت‌ها را از افغانستان می‌گیرد و مثل گذشته وضعیت افغانستان هیچ تغییری نخواهد کرد.

او گفت: "من زیاد خوشبین نیستم، هنوز علایمی از خشن‌بودن و خائن‌بودن ارادۀ پاکستان را نسبت به افغانستان و مردم افغانستان به وضاحت می‌بینم."

نگرانی‌ها

هر چند گروه چهارجانبه روز گذشته روی نقشۀ راه به توافق رسیدند؛ ولی شورای عالی صلح هنوز هم نگرانی‌های خود را دارد.

محمداسماعیل قاسم‌یار مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح به صدای امریکا گفت که چند پارچه‌گی در بین طالبان و نبود یک رهبری واحد برای گفتگوهای صلح یکی از دغدغه‌های این شورا است.

او گفت: " دوم مسأله این است که هنوز این‌ها (طالبان) یک آماده‌گی نشان ندادند که آتش‌بس مؤقت قبل از آغاز مذاکرات برقرار شود تا مذاکرات در یک فضای مناسب و آرام صورت بگیرد."

اما قاسم‌یار افزود که دولت افغانستان آماده است تا بدون پیش‌شرط در هر تاریخ و مکانی با طالبان وارد مذاکره شود.

از سوی دیگر بشیر بیژن آگاه مسایل سیاسی طالبان را ابزاری به دست پاکستان خواند و گفت که دولت افغانستان باید به صورت واضح از پاکستان بخواهد که برای تأمین ثبات در این کشور و منطقه از افغانستان چی می‌خواهد؟

او گفت که امریکا و چین باید تضمین می‌کردند که پاکستان به صورت جدی حاضر است که دست از حمایت هراس‌افگنی بردارد و عملاً این مسأله را ثابت می‌کرد.

بیژن افزود: "نبرد ما در برابر تروریزم است، تروریزم دشمن ترقی، آزادی و دموکراسی در روی زمین است، حکومت متوصل شود و حوزۀ جنگ را تعریف بکند، شجاعت بکنند و جهانیان را فرا بخوانند برای کمک به افغانستان نه، بلکه برای نجات خودشان از هم‌چون دشمنی."

در این حال قرار است که نشست بعدی گروه چهارجانبه به تاریخ 4 حوت سال روان خورشیدی در کابل برگزار شود.

به باور آگاهان سیاسی، هرچند پاکستان بارها در حرف نشان داده است که برای تأمین صلح در افغانستان علاقمند است؛ ولی در عمل این حرف‌ها نتیجۀ معکوس داشته است.

XS
SM
MD
LG