لینک های دسترسی

Breaking News

یکی از رهبران مذهبی ارشد طالبان در پاکستان ترور شد


طالبان می‌گوید که یک عضو برجستهٔ کمیته نظارت حکومت شان توسط مهاجمان ناشناس در کویتهٔ پاکستان ترور شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز جمعه ۱۹ اپریل (۳۱ حمل) در شبکهٔ ایکس ضمن تایید خبر مرگ محمد عمرجان آخندزاده، او را از علمای برجسته اسلامی، عضو کمیته نظارت حکومت و استاد مدرسهٔ "جهادی" قندهار خوانده است.

به گفتهٔ پولیس محلی، آخندزاده روز پنجشنبه هنگام ادای نماز عصر در مسجدی در شهر کویتهٔ پاکستان توسط افراد مسلح هدف قرار گرفت.

تاکنون فرد و یا گروهی مسوولیت این حملهٔ مرگبار را به عهده نگرفته است.

مجاهد از مرگ آخندزاده اظهار تاسف کرده و نگاشته است: "ما کشتار علمای دین را به عنوان جنایتی فجیع توسط دشمنان اسلام محکوم می کنیم."

منابع متعدد گزارش داده اند که آخندزاده مشاور ارشد هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان بود. به گفتهٔ یکی از مقامات طالبان، کمیته نظارت حکومت که آخندزاده عضو آن بود، متشکل از علمای برجسته دینی است که مسوولیت بررسی همه مقررات قبل از اجرای آنها برای اطمینان از تطابق آنها با اصول اسلامی را دارد.

کویته مرکز ایالت مرزی بلوچستان پاکستان است. این شهر و مناطق اطراف آن میزبان صدها هزار پناهجوی افغان است و قبلاً نیز شاهد حملات مرگبار بر شخصیت‌های وابسته به طالبان بوده است.

هبت‌الله آخندزاده خود قبل از به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱ در کویته مستقر بود و حملات را از آنجا علیه نیروهای دولت آنوقت و نیروهای خارجی در افغانستان، رهبری می‌کرد.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون چندین تن از رهبران مذهبی این گروه در خارج و داخل افغانستان، از جمله در کابل ترور شده اند. شاخهٔ خراسان دولت اسلامی (داعش) رقیب سرسخت طالبان، مسوولیت بسیاری از این حملات را بر عهده گرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG