لینک های دسترسی

Breaking News

ولسوال حصارک: نجات حصارک در گروه کمک هوایی است


مقام های ننگرهار می گویند نیروهای کماندو به محل رسیده اند.
مقام های ننگرهار می گویند نیروهای کماندو به محل رسیده اند.

ولسوال حصارک ننگرهار هشدار می‌دهد در صورتیکه قوای هوایی به کمک نیروهای مستقر در آن ولسوالی نرسد، طالبان مسلح کنترول آن را به دست خواهد گرفت.

عبدالخالق معروف می گوید بیش از ۲۰۰۰ جنگجوی طالب از ولایات ننگرهار و لوگر وارد ولسوالی حصارک شده اند و قصد دارند بالای تمام نقاط آن ولسوالی حملات تهاجمی انجام دهند.

این در حالیست که یک هفته می‌شود درگیری‌های پیهم بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح در ولسوالی حصارک ننگرهار ادامه دارد.

به گفتۀ مقامات افغان، جنگجویان طالب در صدد تصرف آن ولسوالی اند ولی تا کنون نیروهای افغان در برابر آنان مقاومت کرده اند.

آقای معروف ولسوال حصارک در گفتگو با صدای امریکا هشدار داد، در صورتی که نیروی هوایی به زودی به حصارک فرستاده نشود، آن ولسوالی به راحتی در تصرف طالبان خواهد آمد.

ولسوال حصارک گفت "باید بگویم که شمارشان بیش از ۲۰۰۰ تن است؛ اما کمتر نیست، تماماً اتباع خارجی شامل آنان هستند از چیچنیایی گرفته تا پنجابی،عرب‌ها، وزیرستانیان اینها همه هستند، اینها از طریق لوگر و ننگرهار به امتداد که سیاه کوه یا تورغر دارد، به حصارک آمده اند، سلاح‌های ثقیله خیلی زیاد دارند، اگر امشب کمک هوایی با ولسوالی صورت نگیرد، همین قدر می‎گویم که ولسوالی با مشکلات روبرو می‌شود."

آقای معروف، سقوط ولسوالی حصارک را زنگ خطر برای ولایات کابل، ننگرهار و لوگر خواند و گفت، در جریان جنگ یک هفته‌یی نه هم غذا برایشان می‌رسد و نه هم مهمات به اندازه کافی، در حالی که سلاح‌های ثقیله را نیز از دست داده اند.

به باور ولسوال حصارک، کمک‌ نیروهای هوایی یگانه راه نجات این ولسوالی از محاصره طالبان مسلح است.

نگرانی باشندگان محل

حفیظ الله که باشنده منطقه جوکان حصارک است می گوید "حصارک از چهار سال به این طرف محاصره بود، رفت و آمد نمی‌توانستیم، ولی وضعیت در این روزها خیلی خراب شده، طالبان بخش‌های زیاد ولسوالی را تصرف کرده اند، دولت به خصوص مرکز هیچ توجهی ندارد، ولسوالی حصارک جز با کمک نیروی هوایی به چیزی دیگر از سوی دولت تصرف نمی‌شود."

اما عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت که وضعیت حصارک تحت کنترول نیروهای افغان قرار دارد.

آقای خوگیانی تاکید کرد که همین لحظه نیروهای کماندوی ما در آنجا رسیده اند و نیروی هوایی هر زمان که نیاز باشد، هم در منطقه گزمه‌های هوایی می‌کنند وهم در تفاهم با نیروهای کماندو بالای مناطق مورد هدف بمباران می‌کنند."

به گفتۀ سخنگوی والی ننگرهار برنامه های مختلف امنیتی گرفته شده و " شما به زودی عملی شدن آن را خواهید دید، یک اطمینان اینست که ولسوالی هیچگاه با خطرات ننگین روبرو نخواهد شد."

بر اساس معلومات مقامات دولتی ننگرهار، از یک هفته به این طرف در اثر حملات هوایی و درگیری‌های جبهه‌یی در ولسوالی حصارک آن ولایت، بیش از ۲۰۰ طالب مسلح کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شده اند، همچنان به نیروهای افغان نیز خسارات جانی و مالی سنگین وارد گردیده است.

وضعیت ولسوالی حصارک ننگرهار پس از آن به وخامت گرایید که نیروهای افغان در ولسوالی های ده بالا، اچین و نازیان آن ولایت در برابر داعش عملیات‌های ویژه را آغاز کردند و توجه همۀ نیروها به همان سه ولسوالی متمرکز گردید.

حصارک در سرحد با ولسوالی‌های سروبی و خاک جبار کابل و ولسوالی اذره ولایت لوگر موقعیت دارد و طالبان مسلح برای تردد بین ننگرهار، کابل و لوگر از مسیر آن ولسوالی استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG