لینک های دسترسی

Breaking News

ماین های ساخت خانه گی مشکل جدید افغانستان


پیشینه مشکل ماین درافغانستان به سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی زمان تهاجم قشون اتحاد شوروی سابق به افغانستان برمیگردد.
پیشینه مشکل ماین درافغانستان به سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی زمان تهاجم قشون اتحاد شوروی سابق به افغانستان برمیگردد.

مسولان ادارات ماین روبی درافغانستان میگویند مشکل ماینهای تعبیه شده ای زمان اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی سابق تقریبا تا هشتاد در صد حل شده است و متباقی ۲۰ فیصد هم در سالهای آینده حل خواهد شد ، اما مشکل ومعضله ای عمده کنونی مشکل ماینهای خود ساخت یا ساخت خانه گی میباشند که باگذشت هر روزبر انواع واقسام آن افزوده میشود و نیاز به کار وتجارب جدید را دارد .

انجینر شهاب حکیمی ، رییس اداره ماین پآکی بنام " ایم دی سی " در گفتګوی اختصاصی با رادیو آشنا ، راجع به گسترده گی و ابعاد جدید مشکل ماین درافغانستان صحبت نموده گفت که همانگونه که تخطی ها درقسمت استعمال اسلحه صورت میگیرد درهمان پیمانه از ماین هم استفاده ای ناجایز صورت میگیرد .

آقای حکیمی، از تجارب کارسه ساله در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند و از مشکل ماینهای ساخت خانه گی حکایت کرده گفت :

"تنها در نوزاد ما ۳ سال عملیات داشتیم در جریان همین عملیات ما با دادن تلفات انسانی از پرسونل خود اضافه تر از یک هزارحلقه ماین خود ساز خانه گی کشف کردیم و نوزاد پآک شد ، اما هفته های قبل ولسوالی نوزاد دوباره سقوط کرد ، حالا تصور ما همین است که اونجا ماینهای تازه گذاشته شده ، در حالی ما نوزاد را در سه سا ل پاکسازی کرده بودیم در تمام افغانستان جنگ است بسیار طبیعی است که در پهلوی سلاحهای دیگر از ماین هم استفاده میشود".

به موجب اسناد موسسه ماین پاکی ایم دی سی، تمام ساحات ماین فرش شده ای سابق یعنی زمان حضور قشون سرخ در افغانستان سروی شده اند و ۸۰ درصد ساحات ماین گذاری شده از وجود ماین ها پاک شده اند ، اما طبق اظهارات اقای حکیمی مشکل اساسی وضعیت جاری است که در تمام افغانستان جنگ جریان دارد و از ماینها هم کمان کان از سوی گروههای متخاصم استفاده میشود.

اقای حکیمی گفت" شش ساحات جنگی که فعلا جنگ جریان دارد سروی ازین صورت نگرفته اند ، بنآ ما ګگفته نمیتوانیم که چقدر ساحات دوباره ماین گذاری شده، ما فکر میکنیم در هر منطقه که دوباره جنگ صورت گرفته در کنار سایر سلاحها از ماین هم بصورت قطع استفاده شده است".

انجینر حکیمی با ابراز تاسف وذکر نمونه گفت که از جمله ۴۰ کشور دنیا که در افغانستان حضور نظامی دارند اکثریت آنها عضو کنوانسیون اوتاوا " منع تولید ، ذخیره و استعمال ماین " را دارند مگر در عمل بصورت قطع بدان توجه نمیکنند.

اقای حکیمی گفت "زیاد فکر میکنم که کشورهایی که در جنگ افغانستان دخیل اند خصوصا کشورهای منطقه در پهلوی تمام تکتیکها از ماین هم استفاده میکنند".

بقول رییس موسسه ماین پآکی ایم دی سی ، در گذشته ماین ها از بیرون آورده میشدند یا مرمی های مختلف را به شکل تلکی تهیه کرده استفاده میکردند ، حالا این صنعت عام و ساده شده است از کود کیمیاوی همراه با بشکه های کوچک و کلان روعن و چند عدد بطری به آسانی میتوانند ماین بسازند و مشکل ایجاد بکنند، قربانی این صنعت مردم ملکی هستند .مزرعه اش از استفاده میماند ، سرک و جاده ها از کار میمانند و بالاخره از تمام وسایل معیشت زنده ګی محروم میشوند .

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG