لینک های دسترسی

Breaking News

بدرفتاری پولیس پاکستان با افغانها بیشتر شده - گزارش


پولیس پاکستان در چندین محل خانه های مهاجران افغان را ویران کرد.
پولیس پاکستان در چندین محل خانه های مهاجران افغان را ویران کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر در نیویارک گفته است که بدرفتاری پولیس پاکستان با مهاجران افغان در آن کشور در جریان یک سال گذشته اوج گرفته است.

این نهاد مدافع حقوق بشر از حکومت پاکستان خواسته است تا برای پایان بخشیدن آنچه "اذیت گستردۀ پولیس" خوانده شده است، گامهای جدی بردارد.

دیدبان حقوق بشر بر بنیاد یافته های مصاحبه با خانواده های مهاجر افغان و مهاجران عودت کننده به افغانستان، وضعیت افغانهای مقیم پاکستان را "پرمخاطره" خوانده است.

پرخاشجویی در مقابل اجتماع افغانها در پاکستان تازه نیست، اما گزارش دیدبان حقوق بشر حاکی است که این گونه برخورد از ماه دسمبر گذشته به اینسو، زمانیکه تندروان یک مکتب را در شهر پشاور پاکستان هدف قرار دادند، بیش از حد افزایش یافته است.

یک خانوادۀ مهاجر افغان پس از آنکه منزلش از سوی پولیس پاکستان ویران شد.
یک خانوادۀ مهاجر افغان پس از آنکه منزلش از سوی پولیس پاکستان ویران شد.

پس از آن حملۀ طالبان که منجر به کشته شدن ۱۴۵ نفر، عمدتاً کودکان، شد، بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، پولیس پاکستان بر محلات رهایشی مهاجران افغان یورش بردند و خانه های شان را ویران کردند. مردان مهاجر افغان را بازداشت، اذیت و لت کوب کردند.

مقامهای پاکستانی رهبر فراری تحریک طالبان پاکستانی را که ادعا می شود در افغانستان پنهان شده است و نیز تندروان افغان را مسوول طراحی و انجام این حمله خواندند.

تا هنوز حکومت پاکستان ابراز نظر رسمی در مورد گزارش دیدبان حقوق بشر نداشته است.

اما دنیا اسلم خان سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان یا UNHCR تصدیق کرده است که مهاجران افغان پس از حملۀ طالبان بر مکتب پاکستانی با مشکلات فراوان روبرو شده اند.

با وصف برگشت شمار زیاد مهاجران، هنوز هم دو و نیم میلیون افغان در پاکستان اقامت دارد.
با وصف برگشت شمار زیاد مهاجران، هنوز هم دو و نیم میلیون افغان در پاکستان اقامت دارد.

خانم خان گفت "به گونۀ ویژه، در سه ماه نخست سال روان، مهاجران افغان به شمول آنانیکه مدارک اقامت در پاکستان ندارند، مکرراً در جریان عملیات در سرتاسر پاکستان بازداشت شده اند. ما نیز در مورد اخراج آنان از منازل شان، لت و کوب و اذیت آنان از سوی پولیس معلوماتی دریافت کرده ایم".

هم اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر ثبت و راجستر شدۀ افغان در پاکستان اقامت دارد که شماری از آنان حتا در سالهای ۱۹۷۰ مهاجر شده بودند. همچنان تخمین زده می شود که بیشتر از یک میلیون شهروند افغانستان بدون مدرک و به گونۀ غیرقانونی در پاکستان اقامت دارد.

مقامهای پاکستانی می گویند که خواستار برگشت مهاجران بدون مدرک به افغانستان اند. انتظار می رود که حکومت پاکستان در پایان این ماه اعلام کند که آیا پس از مهلت ۳۱ دسمبر بازهم اقامت مهاجران قانونی افغان را در آن کشور تمدید خواهد کرد یا خیر.

XS
SM
MD
LG