لینک های دسترسی

Breaking News

دیده‌بان حقوق بشر حکومت افغانستان را "ناکام" خواند


دیده‌بان حقوق بشر خواستار حفظ دستآوردهای ۱۴ سال گذشته در افغانستان شده است.
دیده‌بان حقوق بشر خواستار حفظ دستآوردهای ۱۴ سال گذشته در افغانستان شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که حکومت وحدت ملی افغانستان در ایجاد اصلاحات مسایل مربوط به حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ عملکرد موفقانه نداشته است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ۲۰۱۶ خود گفته است که حکومت افغانستان در عرصۀ مبارزه با سؤرفتارهای ملیشه ها، کاهش فساد اداری، بهبود وضعیت حقوق زنان و رسانه‌ها و اصلاحات عدلی و قضایی پیشرفتهای اندکی داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که "توسعه فعالیتهای پولیس محلی، نیروهای شبه نظامی با سوابق تجاوز جنسی، زورگیری، و قتلهای غیرقانونی" وضعیت حقوق بشر را در افغانستان به مخاطره انداخته است."

سقوط مختصر شهر کندز به دست طالبان، کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در جریان درگیری دو طرف در آن ولایت به ویژه هدف گیری اشتباهی شفاخانۀ دوکتوران بدون مرز در شهر کندز به گونۀ ویژه در گزارش دیده‌بان حقوق بشر به عنوان مثال وخامت وضعیت بشری در افغانستان برجسته شده است.

در گزارش آمده است که "حکومت افغانستان اقداماتی را به منظور کاهش تلفات افراد ملکی در جریان جنگها واجرای برنامۀ خلع سلاح شبه نظامیان غیرقانونی روی دست گرفت؛ ولی ناکامی در پاسخگو قراردادن پرسونل نیروهای نظامی در قبال نقض حقوق افراد، این تلاشها را نیز تضعیف کرد."

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که بدرفتاریهای نیروهای امنیتی و نیز شورشگری طالبان در مخالفت با دولت افغانستان، اعتماد افغانها را نسبت به دولت شان بیشتر از پیش متزلزل ساخته است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنان گزارش داده است که جنجال رهبری گروه طالبان سبب شد تا برخی گروههای پراگندۀ شورشی به شمول داعش به شکل فزاینده به حملاتشان بر افراد ملکی ادامه داده و جان صدها فرد ملکی را بگیرند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان باربار و آشکارا بر حفظ حقوق زنان تعهد کرده اند، اما گزارش دیده‌بان حقوق بشر حاکی است که هر دوی آنان "در قسمت اتخاذ اقدامات لازم برای بهبود روند تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان و جلوگیری از تعقیب عدلی متهمان به اصطلاح جرایم اخلاقی، ناکام ماندند."

افزایش خشونت علیه خبرنگاران و رسانه ها، افزایش بیجاشدگان داخلی به بیش از یک میلیون نفر در اثر جنگهای داخلی، سربازگیری کودکان در صفوف پولیس محلی، کاربرد سلاح سنگین در محلات مسکونی، اختطاف و گروگانگیری افراد ملکی و هدف قراردادن تاسیسات خیریه، موارد دیگر نقض حقوق بشر در افغانستان است که در این گزارش بازتاب یافته است.

پتریشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد سازمان دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان گفت که حکومت افغانستان فرصتهای مهمی را جهت رسیدگی به وضعیت جدی حقوق بشر در آن کشور از دست داده است. او افزود که جامعۀ جهانی باید با افغانستان از نزدیک کار کرده و اطمینان دهند که دستآوردهای شکنندۀ ۱۴ سال گذشته از بین نخواهد رفت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG