لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی دیدبان حقوق بشر از وضعیت زنان در افغانستان


دیدبان حقوق بشر با ارسال یک نامۀ سرگشاده به هلری کلنتن، وزیر خارجه ایالات متحده خواستار اعلام یک ستراتیژی مشخص برای حفظ حقوق زنان افغان پس از سال ۲۰۱۴ شده است.

فعالین حقوق زن در افغانستان از نامۀ دیدبان حقوق بشر عنوانی هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده استقبال کردند.

فوزیه کوفی، رئیس کمیسیون امور زنان ولسی جرگه می گوید که با در نظر داشت وضعیت زنان در افغانستان و افزایش خشونت ها در برابر زنان، نیاز است که در ستراتیژی حقوق زن در افغانستان تغییری به وجود بیاید.

خانم کوفی افزود که دسترسی زنان افغان به حقوق اقتصادی و فعالیت های اجتماعی شان روز به روز محدود شده می رود.

دیدبان حقوق از وزیر خارجۀ ایالات متحده خواسته است تا پیش از کناره گیری از سمت اش در سال ۲۰۱۳، ستراتیژی مشخصی را برای حفظ حقوق زنان در افغانستان اعلام کند.

نگرانی ها

دیدبان حقوق بشر گفته است که با نزدیک شدن خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴، کاهش کمک های بین المللی و عطف توجه کمتر به افغانستان، حقوق زنان افغان به گونۀ فزاینده یی با خطرمواجه شده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر می گوید که در زمینه ایجاد یک ستراتیژی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۴ کارها و برنامه های مشخصی روی دست گرفته شده است اما برای حمایت از زنان افغان چنین تعهدی وجود ندارد.

عفیفه عظیم، رئیس شبکه زنان افغان ابراز نگرانی می کند که زنان افغان همه در مورد سرنوشت خود پس از سال 2014 به تشویش استند. او بر ضرورت یک ستراتیژی درست برای تامین حقوق زنان در افغانستان تاکید می کند.

در این حال نیلاب مبارز، سخنگوی یوناما در کابل می گوید که فعالین زن در جامعۀ مدنی این نگرانی خود را با ین کوبیش نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در افغانستان شریک ساخته اند تا دستآورد های موجود حفظ شده و زنان پس از سال 2014 دچار مشکلات نشوند.

اعضای نهاد های جامعه مدنی و فعالین حقوق زن در افغانستان تبلیغات علمایی دینی را برای کاهش خشونت علیه زنان بسیار مؤثر دانسته و از علمای دینی خواسته اند تا در زمینه بلند بردن آگاهی مردم در مورد حقوق زنان همکاری کنند و گام های لازم را در این زمینه بردارند.
XS
SM
MD
LG