لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد از شماری از اعضای شورای حقوق بشر ملل متحد


گروه های حقوق بشر از روند گزینش اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتقاد کرده می گویند که شماری از اعضای جدید این شورا سابقۀ مکدر حقوق بشری دارند.

مدافعین حقوق بشر می گویند که از جمع ۱۸ کشوری که روز دو شنبه در ژنیو برای عضویت این شورا انتخاب شدند، تنها یک سوم آنها واجد شرایط عضویت می باشند.

شورای ۴۷ عضوی حقوق بشر سازمان ملل متحد به خاطر تمرکز بر اسرائیل و انتخاب شماری از اعضای آن که دارای سابقۀ خوب حقوق بشری نمی باشند، به گونۀ اغلب هدف انتقاد بوده است. کرسی های این شورا بر اساس دسته بندی های منطقوی داده می شود.

مشارکت ایالات متحده

ایالات متحده امریکا نیز برای سومین بار متوالی برای احراز کرسی این شورا انتخاب شد. ایالات متحده در رای گیری روز دو شنبه با چهار کشور غربی – آلمان، یونان، آیرلند و سویدن – رقابت می کرد.

سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در ملل متحد گفت که واشنگتن در موقف بهتری قرار داشته و بیشتر می خواهد از طریق مشارکت خود، این نهاد را تقویت کند.

خانم رایس گفت که ایالات متحده به این باور است تا در ندا بر ضد سوء استفاده از حقوق بشری پیشگام بوده و به طرفداری از کسانی صدا در آورد که رنج برده و زیر سلطۀ ظالم ترین رژیم های جهان زندگی می کنند.

انتقادات

منتقدین به شمول دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد از نبود رقابت در روند انتخاب اعضا انتقاد کرده می گویند که در شورای یاد شده به کشور هایی چون پاکستان، ساحل عاج، ونزویلا و شمار دیگر از کشور های جهان عضویت داده شده است که به تخطی های جدی حقوق بشری متهم اند.

مسعود خان، سفیر پاکستان در ملل متحد گفت که از انتقادات گروه های مدافع حقوق بشر استقبال می کند و می گوید که عضویت در این شورا حق پاکستان است. او اضافه کرد که پاکستان به تمام حقوق بشری اهمیت قایل است.

تاریخچه

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مارچ ۲۰۰۶ ایجاد شده بود تا جاگزین کمیسیون حقوق بشر آن سازمان شود که به گونۀ گسترده بی اعتبار و سیاسی شده بود. اما شورای حقوق بشر نیز به خاطر ناتوانی در تغییر دادن شمار زیاد عملکرد های کمیسیون حقوق بشر به گونۀ شدید مورد انتقاد قرار گرفته است.

جورج بش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده شورای مذکور را به خاطر انتقادات پیهم از اسرائیل تحریم کرد، اما باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ در تلاش پیوستن به این شورا بر آمده و گفت که ایالات متحده خواستار کمک برای موثریت بیشتر این شورا می باشد.
XS
SM
MD
LG