لینک های دسترسی

Breaking News

صدها زندانی از بگرام آزاد می شوند


حکومت افغانستان: تمام زندانیان را بما تحویل دهید
حکومت افغانستان: تمام زندانیان را بما تحویل دهید
در مرحله نخست آزادی محبوسین از زندان بگرام، ۱۲۲ تن روز یکشنبه از بند رها گردیدند.

مقامات افغان به رادیو آشنا گفتند که در میان افراد آزاد شده ۶۹ باشنده ولایت کندهار، ۱۶ از ولایت هملند و ۱ باشنده ولایت ارزگان است.

عطامحمد احمدی، رئیس دفتر شورای عالی صلح در کندهار گفت که دوسیه های سه صد محبوس دیگر تحت بررسی قرار دارد. "سه صد تن دیگر هم در آینده نزدیک از زندان آزاد خواهند شد."

یارمحمد، قوماندان محبس بگرام می گوید که با زندانیان در جریان حبس برخورد انسانی صورت گرفت. "اردوی ملی به این افراد هیچ تهدیدی نکرد. هیچگونه شکنجه و لت و کوب در میان نبود. ما حتا به آنها غذایی را میدادیم که به سربازان اردوی ملی، توزیع می شود."

اما نور محمد، یکی از افراد آزاد شده گفت که ۱۴ ماه را در یک اطاق در انتظار محکمه سپری کرد. " برای ۱۴ ماه شب و روز برای ما یکی بود. نان خوردن، استراحت و رفع حاجت هر چیز در همان یک اطاقک بود."

مادر یکتن از افراد آزاد شده ضمن اظهار خوشی از رهایی فرزنداش از مشکلات خانواده اش چنین گفت: "شش طفل و همسر پسرم هر لحظه از دوری او (محبوس) رنج می کشیدند."

روند آزادی

بدنبال انتقال کنترول زندان بگرام از نیروهای امریکایی به دولت افغانستان در ماه مارچ سال روان، رهایی صدها محبوس این زندان به یک موضوع جنجال برانگیز مبدل گردید.

رئیس جمهور افغانستان بارها خواستار رهایی یا سپردن تمامی زندانیان به حکومت افغان گردیده است، اما ظاهراً این کارعملی نشده است.

مقامات افغان می گویند که در ماه های آینده بیشتر از شش صد زندانی دیگر از زندان بگرام، آزاد خواهند شد. شمار کل زندانیان در محبس بگرام مشخص نیست اما گمان می رود که حدود سه هزار مظنون دهشت افگنی و حامی شورشیان طالب، در بازداشت بسر می برند.

شورای عالی صلح افغانستان، که بیشتر یک نهاد مشورتی است تا اجرائیوی، در روند آزادی محبوسین از بازداشت نیروهای خارجی دخیل بوده و گفته می شود که بررسی دوسیه های محبوسین را انجام می دهد.

آزادی محبوسین از زندان بگرام همزمان با رهایی شماری از طالبان از زندانهای پاکستان صورت می گیرد. مقامات افغان می گویند که آزادی طالبان محبوس، روند گفتگوهای صلح با شورشیان را کمک می کند.
XS
SM
MD
LG