لینک های دسترسی

Breaking News

صدها زندانی در هرات معتاد اند


۸۰۰ زندانی در هرات معتاد است. (عکس خلیل نورزایی/صدای امریکا)
۸۰۰ زندانی در هرات معتاد است. (عکس خلیل نورزایی/صدای امریکا)
نخستین مرکز تداوی و احیای مجدد معتادین در زندان مرکزی ولایت هرات، افتتاح شد. این مرکز به همکاری دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم وابسته به سازمان ملل (UNODC) ایجاد شده است.

نعمت الله رحیمیان، مسئول برنامه های صحی محابس هرات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که این کلینیک دارای ۲۰ بستر است و برای یکسال محبوسین معتاد را تداوی خواهد کرد."این پروژه برای یک سال دوام خواهد کرد. دو داکتر و دو کارمند صحی در این کلینیک فعالیت خواهند کرد و هر معتاد برای بیست روز تحت معالجه قرار خواهد داشت."

غلام سخی که به جرم زورگیری در بند است می گوید که در مدت ۴ سال قید در محبس هرات به هروئین معتاد شد. او می گوید که مواد مخدر را از داخل زندان دریافت می کرد. "در محبس اکثریت معتاد استند. مواد مخدر به داخل زندان توسط اقارب و دوستان زندانیان، قاچاق می شود."

یکی دیگر از محبوسین که از ذکر نامش خودداری کرد گفت که ایجاد مراکز ترک اعتیاد زمانی موثر خواهد بود که مسئولین زندان از ورود مواد مخدر توسط زنانی که برای ملاقات می آیند، جلوگیری کنند.

اما شاه میر امیر پور، رئیس زندان مرکزی هرات ضمن رد این ادعاها می گوید که تمام زندانیان معتاد در محبس، قبل از زندانی شدن معتاد بودند. "ما یک موردی را هم نداریم که افراد در زندان معتاد شده باشند. معتادین از بیرون داخل محبس شده اند. ریشه های اعتیاد در زندان نیست بلکه در شهر است."

آقای امیرپور می گوید که تا چهار ماه آینده تمامی زندانیان معتاد در محبس هرات، تداوی خواهند شد.

مقامات می گویند که در زمان حاضر در هرات حدود ۲۹۰۰ فرد (زن و مرد) محبوس اند که در میان آنها بیشتر از ۸۰۰ تن به مخدرات معتاد اند.

اعتیاد گسترده در زندانهای هرات در زمانی گزارش می شود که سازمان ملل گفته است که زندانیان در افغانستان بطور وسیع شکنجه می شوند.
XS
SM
MD
LG