لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ از ربایندگان مسلح می‎خواهد تا کارمندان این نهاد را رها کند


ده روز پیش مخالفان مسلح ناشناس کاروان موترهای کارمندان صلیب سرخ را در ولایت جوزجان هدف قرار داد.
ده روز پیش مخالفان مسلح ناشناس کاروان موترهای کارمندان صلیب سرخ را در ولایت جوزجان هدف قرار داد.

کمیتۀ صلیب سرخ یا ICRC از افرادی که کارمندان این نهاد را ربوده است، می‏خواهد تا آنان را بدون قید و شرط رها سازد.

در بیست دلو سال جاری خورشیدی، شش کارمند صلیب سرخ در منطقۀ "ترکمن قدق" ولسوالی قوش تیپۀ جوزجان، از سوی مخالفان مسلح کشته و دوتن دیگرشان نیز ربوده شدند.

پس از آن فعالیت صلیب سرخ در افغانستان به حالت تعلیق درآمد و تا اکنون این نهاد فعالیت‏هایش را از سر نگرفته است.

احمد رامین ایاز سخنگوی کمیتۀ صلیب سرخ در افغانستان، به صدای امریکا گفت این نهاد خواستار رهایی بی قید و شرط کارمندان‎اش از سوی ربایندگان است.

آقای ایاز تأکید کرد که صلیب سرخ تلاش می‏کند تا در مورد هویت و هدف مخالفان مسلح که کارمندان این نهاد را کشته و ربوده است، معلومات حاصل کند.

آقای ایاز افزود "ما هنوز متعهد استیم که در کنار مردم افغانستان باقی بمانیم و برای شان خدمات عرضه کنیم؛ اما این به شرطی است که مصؤونیت نهاد و جان کارمندان ما از سوی تمامی طرف‏ها تضمین شود."

پیش از این طالبان با نشر خبرنامۀ گفته بودند که به کشتن و ربودن کارمندان صلیب سرخ رابطۀ ندارند. این گروه در خبرنامۀ‎ای شان خواستار از سرگیری فعالیت‎های صلیب سرخ در افغانستان نیز شده بودند.

در همین حال مقامات محلی جوزجان ربایندگان کارمندان صلیب سرخ را مربوط به گروه دولت اسلامی یا داعش می‎دانند.

محمدرضا سخنگوی والی جوزجان به صدای امریکا گفت کارمندان صلیب سرخ در اطراف ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، در یک مسجد نگهداری می‏شوند.

آقای رضا تأکید کرد که گروه داعش از این مسجد به حیث زندان برای افراد ملکی استفاده می‏کند.

سخنگوی والی جوزجان در مورد تلاش‌ها برای رهایی کارمندان صلیب سرخ گفت "از زمانی که اینها از سوی گروه مربوط به داعش، اسیر شدند، تلاش‎ها جریان دارد. با استفاده از علمای محل برای رهایی آنان تلاش کرده‌ایم، تا هنوز نتیجۀ مطلوب از این راه بدست نیامده است. تمام اطلاعات و معلومات در اختیار شورای امنیت گذاشته شده است و هم‎چنان حکومت محلی با مساعد شدن هوا و با همکاری حکومت مرکزی تصمیم عملیات را در آن ساحه دارد."

این مقام محلی افزود که تا اکنون ربایندگان در بدل رهایی این کارمندان صلیب سرخ، خواستار چیزی نشده اند.

کارمندان صلیب سرخ که به گفتۀ مقامات محلی از سوی داعش ربوده شده اند، باشندگان شهر مزار وکابل اند.

از فعالیت کمیتۀ صلیب سرخ یا ICRC در افغانستان بیش از سی سال می‎گذرد، این نهاد در میدان‏های جنگ به قربانیان جنگ بدون درنظرداشت اینکه قربانیان، مربوط کدام طرف درگیر اند، امداد رسانی می‏کند.

XS
SM
MD
LG