لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: فعالیت‌های خود را در افغانستان بیشتر می‌کنیم


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از سه دهه به اینطرف در افغانستان فعالیت دارد.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از سه دهه به اینطرف در افغانستان فعالیت دارد.

پیتر میرور رئیس عمومی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ که روز دوشنبه به کابل آمد، با مقامات حکومت افغانستان و شماری از قربانیان جنگ در ولایات کابل و جلال‌آباد دیدن کرده است.

او امروز در نشست خبری در کابل گفت که برای مشکلات افغانستان نمی‌شود هیچ منطقی انسانی را توجیه کرد، به هر میزانی که مردم افغانستان رنج می‌برند به همان اندازه توجه جامعه جهانی به اینها کم می‌شود.

به گفتۀ آقای میرور، سال ۲۰۱۵ مرگبارترین سال در تاریخ معاصر در افغانستان بوده است، تلفات افراد ملکی افزایش یافته و زنان و کودکان قربانی جنگ شده اند.

او افزود که نهادهای کمک‌رسان نیز در این سال در افغانستان زیر فشار بوده و مشکلات زیادی را سپری کرده اند.

رئیس عمومی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفت "سال گذشته حملات بر شفاخانه‌ها، مراکز صحی و افراد ملکی افزایش پیدا کرد، عدم رعایت قانون جنگ افزایش یافته و توجه به افراد بی‌طرف کاهش یافته است که مشکل بزرگی است."

اما او تأکید کرد که کمیتۀ صلیب سرخ در بخش صحی و رسیده‌گی به بیجاشده‌گان جنگ، فعالیت‌های خود را بیشتر می‌کند.

آقای میرور افزود "ما ده فیصد بودجه خود را برای افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش داده ایم و روی این مسأله نیز کار می‌کنیم که در بقیه سال نیز این پول افزایش یابد. نمی‌توانم دقیق بگویم که به چه میزانی افزایش می‌یابد ولی شاید حدود ده فیصد باشد."

او گفت "بررسی‌های که من انجام دادم و با شماری از بیجا شده‌گان صحبت کردم، آنان خواستار کمک‌های مالی بیشتر، امنیت مطمین و زمینۀ تحصیل برای فرزندان شان اند که به تنهایی صلیب سرخ این کار را نمی‌تواند انجام دهد و به همکاری نهادهای کمک‌رسان دیگر نیز نیاز است."

او گفت که کمیتۀ صلیب سرخ وظیفه دارد تا مشکلاتی که در نتیجه جنگ به بار آمده، شناسایی و به آنها رسیده گی کند. این نهاد بین‌المللی با تمام طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان در مورد شیوه‌های جنگی شان صحبت نموده و از آنان خواسته است از مشکلاتی که جنگ برای افراد ملکی به بار می‌آورد، جلوگیری کنند.

رئیس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ تأکید کرد که زمینۀ فعالیت مؤسسات کمک‌کننده زمانی فراهم می‌گردد که ثبات سیاسی در کشور به میان آید و این از طریق روند مذاکرات صلح واقعی ممکن است.

رئیس عمومی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ به مهاجرت‌ها اشاره کرد و گفت که خشونت، فقر و بی‌ثباتی از عوامل اساسی مهاجرت‌ها می‌باشد.

او افزود "جنگ افغانستان فراموش شده نیست، بلکه نادیده گرفته می‌شود، صلیب سرخ آماده است که به تمام مشکلات در افغانستان رسیده‌گی کند و این رسیده‌گی در جریان سال‌های۲۰۱۶6 و ۲۰۱۷ افزایش بدهد."

او تأکید کرد که مؤسسات دیگر نیز باید دوباره به افغانستان بیایند تا به نیازهای فوری و لازمی مردم افغانستان رسیده‌گی شود.

به باور آقای میرور، تنها راه حل سیاسی می‌تواند که اقتصاد و پیشرفت را به بار بیاورد و سپس پایداری و ثبات به کشور برمی‌گردد.

بر اساس ارقام صلیب سرخ ۳۵۰۰ غیرنظامی در جریان سال ۲۰۱۵ در افغانستان جان باخته اند و ۷۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG