لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: ناامنی و جنگ، در ۲۰۱۶ برای ما مشکل آفرین بود


در سال ۲۰۱۶ میلادی، هفت کارمند صلیب سرخ در افغانستان ربوده شدند.
در سال ۲۰۱۶ میلادی، هفت کارمند صلیب سرخ در افغانستان ربوده شدند.

کمیتۀ بین‎المللی صلیب سرخ یا ICRC با نشر گزارش سالانه‌اش می‎گوید افزایش خشونت‎های مرتبط به افزایش ناامنی، جنگ، عدم دسترسی به نهادها و حمله بالای مراکز و کارکنان صحی این کمیته، در سال ۲۰۱۶ میلادی، از جمله مشکلات عمده فرا راه فعالیت‎های این سازمان بوده است.

سال گذشتۀ میلادی، هفت کارمند صلیب سرخ در ولایات غزنی و کندز از سوی طالبان ربوده شدند که پس از چندی با وساطت بزرگان محل رها شدند.

کمیتۀ صلیب سرخ بین المللی در افغانستان می‎گوید شهروندان افغان که به دلیل منازعات مسلحانه نیازمند کمک‎های بشری اند، در سال گذشتۀ میلادی دسترسی کمتری به کارکنان بشری داشته اند.

اما احمد رامین ایاز، سخنگوی کمیتۀ صلیب سرخ، می گوید که با وجود همۀ مشکلات، کارمندان این سازمان برای رسانیدن خدمات و کمک‎های بشری تلاش ورزیده اند.

آقای ایاز به صدای امریکا گفت در سال ۲۰۱۶ میلادی صلیب سرخ، بیش از ۱۵۰۰ مجروحین جنگ را به مراکز صحی انتقال داد.علاوه بر آن، ۱۷۵۲ تن را که به تداوی مجروحین ارتباط دارند، آموزش کمک‎های اولیه داده است.

بر اساس گزارش این سازمان، بستۀ کمک ‎های اولیه و مواد طبی را به کارمندان کمک ‎های اولیه، کمک به برخی از شفاخانه ‎ها، تدویر جلسات آموزشی برای کارمندان صحی در برخی از ولایات، مستقر ساختن متخصصان خارجی برای آموزش و ارتقای ظرفیت کارمندان صحی افغان در برخی از ولایات، کمک ادویه و وسایل طبی به 47 کلنیک جمعیت هلال احمر، بازدید صحی از ده توقیف خانه و هم‎چنان راه اندازی کمپاین‎ های صحی از کارکرد های این کمیته در بخش صحی بوده است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، کارمندان صلیب سرخ از ۳۵ توقیف خانه که بیش از ۳۰ هزار و ۶۶۰ در آنجا زندانی بودند، دیدار کرده است. به گفتۀ آقای ایاز، در سال گذشتۀ میلادی ۳۸۹ مورد، گرفتاری یا مفقودی افراد از سوی خویشاوندان آنان، در کمیتۀ صلیب سرخ به ثبت رسیده است که از این میان ۲۶۰ مورد موفقانه حل گردید. علاوه بر آن، این کمیته ادعا می کند که زمینۀ انتقال ۱۳۵۵جسد جنگجویان یا افراد ملکی را به خانواده‎های شان فراهم کرده است.

کیمتۀ صلیب سرخ هم‎چنان در زمینۀ دسترسی شهروندان افغان به آب صحی و حفظ الصحه و تهیه بسته‎های کمکی فعالیت داشته است.

تقاضای صلیب سرخ از گروه های متخاصم

در همین حال کمیتۀ صلیب سرخ از گروه ‎های درگیر می‎خواهد تا در سال ۲۰۱۷ میلادی، برای فعالیت‎ نهادهای بشری مشکل ایجاد نکنند.

احمد رامین، ایاز سخنگوی این کمیته، در صحبت به صدای امریکا گفت "ما یک بار دیگر از تمامی طرف‎های درگیر و عاملان اسلحه این را می‎خواهیم که به کار نهادهای بشری و کار کارمندان نهادهای بشری احترام بگذارند. هدف نهادهای بشری، کمک برای افغان ‎های است که از جنگ متأثر اند، بناً برای آنها اجازه دهند که کار خود را به وجه احسن انجام دهند".

او افزود که جنگ و نا امنی در سال ۲۰۱۶ میلادی سبب شد تا کمیتۀ صلیب سرخ نتواند کار خود را به وجه احسن انجام دهد.

XS
SM
MD
LG