لینک های دسترسی

Breaking News

صندوق بین‌المللی پول درمورد آخرین بخش کمک مالی سه میلیارد دالری با پاکستان مذاکره می‌کند


مقامات پاکستان روز چهارشنبه ۱۳ مارچ (۲۳ حوت) گفتند که صندوق بین المللی پول دور مهمی از مذاکرات را با حکومت تازه منتخب پاکستان در این هفته برگزار خواهد کرد تا مشخص کند آیا این کشور شرایط لازم برای دریافت بخش نهایی کمک مالی سه میلیارد دالری را برآورده کرده است یا خیر.

قرار است مذاکرات پنج روزه روز پنجشنبه در اسلام‌آباد با حکومت شهباز شریف، صدراعظم پاکستان آغاز شود. مشاوران شریف گفته اند که پاکستان به دنبال یک قرضهٔ هشت میلیارد دالری دیگر نیز از صندوق بین المللی پول می‌باشد.

صندوق بین المللی پول به تاریخ ۱۲ جولای سال گذشته سه میلیارد دالر ضمانت مالی را برای پاکستان منظور کرد.

پاکستان احتمالاً قسط نهایی ۱.۱ میلیارد دالری را از صندوق بین المللی تحت توافقنامه کمک مالی ۲۰۲۳ که هر دو طرف سال گذشته امضا کردند، دریافت خواهد کرد.

هدف از فراهم آوری این مقدار پول، کمک با پاکستان است تا این کشور که با مشکل نقدینگی مواجه است، توان پرداخت‌‌های بین المللی‌اش را داشته باشد.

پاکستان که از رهگذر پرداخت‌های مالی در بحران قرار دارد، تلاش کرده است در جریان وضعیت ناگوار سیاسی، اقساط قرضه‌های خارجی خود را تادیه کند.

وزارت مالیهٔ پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاکستان با تمام شروط صندوق بین‌المللی پول برای دریافت اقساط نهایی ۱.۱ میلیارد دالری که در ماه جاری منقضی می‌شود، عمل کرده است.

این وزارتخانه گفت که به محض دستیابی به توافق در سطح کارمندان با صندوق بین المللی پول، هیات اجرایی وام دهنده جهانی پرداخت ۱.۱ میلیارد دالر به پاکستان را تایید خواهد کرد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که محمد اورنگ زیب، وزیر مالیه تازه منصوب شده پاکستان به خبرنگاران گفت که اسلام آباد به دنبال کمک مالی جدیدی از صندوق بین المللی پول در صورت پایان موفقیت آمیز برنامه فعلی است.

کمک مالی سال گذشته را شهباز شریف امضا کرده بود. شریف پس از رای عدم اعتماد پارلمان به عمران خان، صدراعظم پیشین، کرسی صدارت را بدست گرفت. او بار دیگر پس از انتخابات پارلمانی هشت فبروری سال جاری به این کرسی انتخاب شد.

عمران خان چند روز پیش نامه‌ای به صندوق بین المللی پول نوشت و از آن خواست تا هرگونه گفتگو با اسلام‌آباد را با بررسی ادعا تقلب در انتخابات هشت فبروری مشروط بسازد. حزب تحریکا انصاف پاکستان مدعی است که در انتخابات تقلب شده اما مقامات حاکم این اتهام را بی اساس خوانده اند.

تاکنون صندوق بین المللی پول در مورد نامه خان اظهار نظر نکرده است.

خان به دلیل نگارش این نامه از سوی حکومت شریف مورد انتقاد قرار گرفته و حکومت این اقدام وی را آسیب رساندن به اقتصاد پاکستان خوانده است.

شریف هفتهٔ جاری گفت که بزرگترین چالش او غلبه بر بحران اقتصادی است.

گروه

XS
SM
MD
LG