لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش اعضای شورای رهبری جمعیت از ۹ تن به ۶۴ عضو


حزب جمعیت در شورای رهبری خود تغییر گسترده را آورده است
حزب جمعیت در شورای رهبری خود تغییر گسترده را آورده است

حزب "جمعیت اسلامی افغانستان" می‌گوید، به دلیل این که این حزب از تمام اقوام ساکن در افغانستان نمایندگی کند، اعضای شورای رهبری‌اش را از ۹ عضو به ۶۴ تن افزایش داده است؛ اما عبدالله عبدالله شامل آنان نیست.

اعضای جدید شورای رهبری جمعیت اسلامی، که چهار زن نیز شامل اند، امروز در مراسمی سوگند وفاداری یاد کردند.

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی، در مراسم تحلیف اعضای جددی شورای رهبری این حزب گفت، به منظور انجام کارهای بزرگ در آیندۀ افغانستان، آنان در سطح تشکیلات رهبری شان تغییرات را آورده اند.

او افزود "هدف از بازسازی ساختاری جمعیت اسلامی افغانستان، این است که قدرت بسیج مردمی خویش را برای کارها و برنامه‌های کلان بیشتر از پیش، تقویت کنیم، همان‌گونه که در انتخابات گذشته قدرت بسیج مردمی خویش را نشان دادیم، باور داریم که با توجه به تصمیم امروز در انتخابات‌های بعدی نیز با قوت و قدرت بیشتر مردمی در صحنه حضور خواهیم داشت".

آقای ربانی، گفت که دروازه حزب‌اش برای گرفتن عضویت به روی همگان باز است.

در حالی که محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که اخیراً وارد کابل شده است و شماری از حلقات نزدیک به ارگ، مخالف نظام پارلمانی اند؛ اما حزب جمعیت بر تغییر نظام ریاستی به پارلمانی تأکید دارد.

صلاح‌الدین ربانی، رئیس این حزب امروز در سخنرانی‌اش گفت که با توجه به ساختارهای اجتماعی افغانستان، جلوگیری از "انحصار قدرت و استبداد سیاسی"، "معتدل‌ترین" نظام سیاسی برای این کشور، نظام پارلمانی است.

به باور آقای ربانی، در نظام پارلمانی، توزیع قدرت به صورت افقی است و همه گروه‌‌ها می‌توانند سهم داشته باشند.

حزب جمعیت اسلامی، برای دورۀ کوتاه مدت در شورای رهبری خود تغییرات آورده است.

نسیم فقیری، یک عضو این حزب به صدای امریکا گفت که برای عضویت شورای رهبری، به زودی کنگرۀ این حزب برگزار می‌گردد.

او افزود "برای این کار صورت می‌گیرد، هنوز تاریخ دقیق آن معلوم نیست، ممکن که در اعضای شورای رهبری تغییر بیاید، کم یا زیاد شود".

نبود نام عبدالله

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان که از آدرس حزب جمعیت به قدرت راه یافته است، شامل اعضای جدید شورای رهبری این حزب نیست.

واقف حکیمی، سخنگوی این حزب گفت که با رئیس اجرائیه صحبت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است؛ اما ممکن که موقف کنونی وی در حکومت، یکی از دلایل شامل نشدن او در فهرست اعضای جدید شورای رهبری باشد.

او افزود "موقعیت ویژه‌ی که اکنون داکتر عبدالله دارد، اکنون اعلام پیوستن به شورای رهبری جمعیت را نکرده و در آینده ما امیدوار استیم که این موانع به ظاهر برداشته شود و داکتر عبدالله به این جریان بپیوندند".

آقای حکیمی، اختلاف‌های موجود میان عبدالله و نور، در شامل نبود رئیس اجرائیه در شورای رهبری جمعیت را رد کرد.

او همچنان آمدن حکمتیار به کابل را، در تغییر گسترده در این حزب بی‌تاثیر خواند.

در شورای رهبری حزب جمعیت در حالی تغییر می‌یابد که هفتۀ گذشته عطامحمد نور رئیس اجرایی این حزب در کابل، از فعالیت‌های پراکندۀ سران جمعیت انتقاد کرد و از آنان خواست که از یک آدرس فعالیت‌های سیاسی شان را تنظیم کنند.

اخیراً آقای نور در نشست‌های پیهم شورای رهبری جمعیت، روی ساختار تشکیلاتی، انسجام و چگونگی مواضع و برنامه‌های این حزب، نیز بحث کرده است.

XS
SM
MD
LG