لینک های دسترسی

Breaking News

حرکت هند به سمت سرمایه گذاری دوامدار در افغانستان


هند تصمیم دارد تا روابط تجارتی خود را به سمت سرمایه گذاری های دوامدار در افغانستان سوق دهد.

معاون سفیر هند این موضوع را در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مشترک تجارتی هند و افغانستان در ولایت هرات بیان داشت که به هدف تبادله توانمندی های اقتصادی تاجران دو کشور برگزار شده است.

'نوآوری از طریق مشارکت' عنوان نمایشگاهی است که از جانب اتاق های تجارت افغانستان به همکاری اداره انکشافی ایالات متحده امریکا در ولایت هرات برگزار شده است.

این نمایشگاه شامل عرصه هایی مثل برق، زراعت، تکنالوژی معلوماتی و انرژی آفتابی می باشد که با حضور صدها تجارت پیشه افغان و هندی روز سه شنبه افتتاح شد.

سعد خطیبی، رییس اتاق های تجارت ولایت هرات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت توسعه همکاری های اقتصادی بین تاجران دوکشور و تبادله توانمندی های شان بخشی از اهداف این نمایشگاه است.

خطیبی گفت "هدف معرفی توانمندی های اقتصادی و تولیدی افغانستان به هندی ها است و بالعکس معرفی خدمات و امکانات هندی ها که می تواند برای افغان ها موثر باشد است که میتواند در توسعه روابط اقتصادی افغانستان و هندوستان نیز موثر باشد."

در این نمایشگاه بر علاوه تاجران پنج ولایت هرات، فراه، غور، بادغیس و نیمروز، اعضای اتاق تجارت افغانستان، مقام های محلی هرات و معاون سفیر هند در کابل نیز اشتراک کرده بودند.

ویراج سینگ، معاون سفیر هند گفت در این نمایشگاه ۶۷ کمپنی تولیدات خود را به نمایش گذاشته اند که ۱۲ کمپنی آن هندی است.

این مقام هندی می گوید که تصمیم دارند تا روابط تجارتی شان را به سمت سرمایه گذاری های دوامدار در افغانستان هدایت دهند.

سینگ گفت "این نمایشگاه بسیار مهم است چون میتواند روابط بین تجار دو کشور را صاف بسازد و ما میخواهیم از طرف شبکه تجارت به طرف سرمایه گذاری برویم که همکاری شروع میشود و تکنالوژی یکدیگر را استفاده می کنیم."

همزمان مقام های محلی ولایت هرات از برگزاری ۳۰۰ نشست تجارتی بین تاجران دو کشور در این محدوده زمانی خبر می دهند.

اصیل الدین جامی، سرپرست ولایت هرات می گوید که حالا کمپنی های افغان به آن حد از توانایی رسیده اند که می توانند اقلام تجارتی این کشور را بگونه معیاری پروسس و بسته بندی کنند.

جامی گفت "چیزی که برای من امروز امیدوار کننده است اینست که ما امروز در کالاهای صادراتی مان بخصوص بخش میوه جات و غلات بسته بندی هایی است که مورد پذیرش بازارهای جهانی است و میتواند زمینه شناسایی ظرفیت های صادراتی و وارداتی دو کشور هندوستان وافغانستان را فراهم کند."

جامی افزود که این نمایشگاه "همچنان می تواند زمینه سرمایه گذاری بیشتر تاجران هندی در هرات را فراهم کند."

از سوی دیگر، یعقوب مشعوف، آگاه امور اقتصادی در ولایت هرات، نیز برگزاری این چنین نمایشگاه های مرتبط به فناوری را موثر در انکشاف و رشد بخش های معلوماتی و صنعتی افغانستان می خواند.

مشعوف گفت "افغانستان کشوری مصرفی است و برای اینکه رشد اقتصادی پیدا کند زیاد به فناوری نیاز دارد و هندوستان کشوری است که روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با افغانستان دارد و هم در سطح منطقه از اقتصاد متعادل برخوردار است و چون این نمایشگاه کمتر تحت شعاع سیاست قرار میگیرد بنابراین نسبت به سایر نمایشگاه ها موثر تر است."

این نخستین نمایشگاه مشترک تاجران هندی و افغان در حوزه غرب است که توانسته صدها تجارت پیشه زن و مرد افغان را در کنار هم جمع نماید و تولیدات شان را به نمایش بگذارد.

پیش از این تنها ایران بارها نمایشگاه های مختلف تجارتی را با اشتراک تاجران افغان در ولایت هرات برگزار کرده بود.

XS
SM
MD
LG