لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، نکته تمرکز سخنرانی مودی در کانگرس امریکا


صدراعظم هند گفته است که همکاری میان امریکا و هند می تواند راهکار موثر در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی باشد.
صدراعظم هند گفته است که همکاری میان امریکا و هند می تواند راهکار موثر در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی باشد.

نرندرا مودی صدراعظم هند در آغاز سخنرانی اش در کانگرس ایالات متحده، در مورد وجه مشترک میان ایالات متحده و هند سخن گفت و تاکید کرد که دو کشور در ساحات مختلف از جمله مبارزات صلح جویانه و دموکراسی دارای ارزش های مشترک اند.

آقای مودی خطاب به اعضای کانگرس ایالات متحده گفت که همکاری میان امریکا و هند، به نفع هر دو کشور تمام خواهد شد. .

مودی گفت "بسیاری شما به این اعتقاد استید که یک هند قوی و مرفه، منافع استراتیژیک ایالات متحده را تامین می کند. بیاید با هم کار کنیم و از طریق آن، مفکوره های مشترک خود را به همکاری های عملی مبدل کنیم. هیچ شکی وجود ندارد که رشد این روابط به نفع هر دو ملت تمام خواهد شد".

افغانستان و پاکستان

صدراعظم هند از کمک های ایالات متحده به افغانستان و مبارزۀ آن کشور بر ضد دهشت افگنی در افغانستان و منطقه، قدردانی کرد.

آقای مودی گفت "مردم افغانستان به گونۀ طبیعی درک می کنند که امریکا برای آنان قربانی داده و آنها را کمک کرده تا از زندگی بهتر برخوردار شوند. هند هم به نوبۀ خود کمک های زیادی به افغانستان کرده است".

آقای مودی تاکید ورزید که بازسازی افغانستان تعهد مشترک ایالات متحده و هند است، کشوری که آقای مودی مردم اش را مردم با غرور خطاب کرد.

مودی گفت "بازسازی یک افغانستان مرفه، با ثبات و صلح آمیز از جمله اهداف مشترک ما است".

آقای مودی گفت که دهشت افگنی تهدیدی برای منطقه و جهان است و پدیدۀ است که در افغانستان محصور نیست.

صدراعظم هند گفت "در قلمرو های واقع در سرحد غربی هند ]پاکستان[ تا افریقا ]گروه های دهشت افگنی[ نام های مختلف دارند که شامل لشکر طیبه، طالبان و داعش می شوند، اما آنان فلسفۀ مشترک است: نفرت، قتل و خشونت".

آقای مودی در ادامه گفت "دهشت افگنی به مثابۀ سایه ای است که در سراسر جهان سایه افگنده است، اما به این پدیده در همسایگی هند، پناهگاه امن داده می شود. بنا بر این، از اعضای کانگرس ایالات متحده می خواهم تا پیام واضحی برای کسانی بفرستند که با استفاده از ترویج دهشت افگنی، می خواهند دست آورد سیاسی داشته باشند".

صدراعظم هند گفت که قطع پاداش به کشوریکه از دهشت افگنی حمایت می کند، می تواند به مثابۀ اولین گام در راستای مبارزه بر ضد حامیان دهشت افگنی باشد تا آنان در مقابل اعمال شان، حسابده شوند.

نزدیکی امریکا با هند

در همین حال، تحلیگران چون مایکل کوگلمن، پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن مستقر در امریکا، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا می گوید که نزدیک شدن روابط میان ایالات متحده و هند، موجب تضیعف روابط میان امریکا و پاکستان خواهد شد.

آقای کوگلمن گفت "فکر می کنم که نزدیکی میان ایالات متحده و هند، تضیعف روابط میان ایالات متحده و پاکستان را اجتناب ناپذیر می سازد. با آنهم فکر می کنم که ایالات متحده می خواهد روابط موثر با پاکستان داشته باشد. اما روابط با پاکستان مثل گذشته استراتیژیک نخواهد بود و دلیل آن بسیار ساده است. هر زمانیکه ایالات متحده جنگ فعال خود را در افغانستان خاتمه دهد، دیگر به کمک پاکستان نیاز نخواهد داشت تا با آن کشور روابط عمیق داشته باشد".

آقای مودی تاکید کرد که مبارزه بر ضد دهشت افگنی را نمی توان فقط و فقط از طریق دیپلوماسی حل کرد، بلکه این مبارزه مستلزم اقدامات دیگری چون استفاده از استخبارات نظامی نیز می باشد.

صدراعظم تاکید ورزید که همکاری میان ایالات متحده و هند در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی می تواند این پدیده را با شکست مواجه کند، پدیدۀ که به گفتۀ آقای مودی بالای جهان سایه افگنده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG