لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی هند از آیندۀ افغانستان پس از خروج قوای خارجی


هند بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، از افزایش ناامنی، تهدید به سرمایه گذاری های اش در آن کشور و از کاهش علاقمندی های امریکا در منطقه نگران است.

به گفتۀ کارشناسان نگرانی دیگر هند، این است که پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان، مبادا گروه های شورشی تحت نفوذ پاکستان، تمرکز فعالیت های دهشت افگنی را به سوی آن کشور سوق دهند.

مقامات هندی می خواهند این موضوعات را روز دوشنبه با رئیس جمهور ایالات متحده در میان بگذارند.

قرار است باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در دیدارش از هند در هفتۀ جاری موضوعات چون همکاری های نظامی، دهشت افگنی، تغییر اقلیمی و خطرات ناشی هاز فعالیت های هسته یی را با جانب هندی مورد بحث قرار داهد.

اما خروج نیروهای خارجی ازافغانستان موضوعی است که مقامات هندی می خواهند آنرا درصدر گفتگوهای شان قرار دهند.

خالد مجیدیار، تحلیلگر سیاسی افغان در واشنگتن می گوید که هند در قبال بی ثباتی افغانستان اخیرا به دلیل اینکه تعداد اکثریت نیروهای خارجی در آن کشور کاهش یافته و تمرکز ایالات متحده امریکا بیشتر در مبارزه علیه تندروان گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، نگران است.

به گفتۀ آقای مجیدیار "حضور طالبان در افغانستان منجر به تقویت طالبان پاکستانی در مناطق قبایلی و گروه های افراطی در پنجاب می شود که از سال ها به این سو در کشمیر و داخل هند فعالیت می کنند."

نگرانی از سرمایه گذاری‌ها

این آگاه سیاسی افغان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که نگرانی های دهلی جدید جنبه های اقتصادی نیز دارد.

هند تا حال دو میلیارد دالر را در کمک های توسعه یی در افغانستان به مصرف رسانیده است. اما کارشناسان می گویند که حالا آن کشور، پروژه های بازسازی خود را در افغانستان در صورت تشدید حضور طالبان بعد از خروج نیروهای خارجی، در معرض تهدید جدی می بیند.

در همین حال، سید مراد راهی، تحلیلگر دیگر افغان مقیم ایالات متحده به رادیو آشنا صدای امریکا می گوید هند، پاکستان را به عنوان کشوری می بیند که همواره لانه های امن دهشت افگنان و شورشگرایان بوده است که علیه نیروهای خارجی در افغانستان جنگیده اند اما با خروج نیروهای خارجی تمرکز تندروان به سوی هند داده خواهد شد.

به گقتۀ آقای راهی "درسترسی و نفوذ پاکستان بر طالبان در افغانستان بیشتر به ضرر هند تمام شده است زیرا بار بار دیده شده است که منافع هند در داخل افغانستان مورد حمله قرار گرفته شده است و استخبارات هند همواره پاکستان را متهم می کند."

آقای مجدیار به این باور است که هند با درنظر داشت تجربه که از پیامد های پس خروج نیروهای شوروی پیشین از افغانستان دارد، نگران است که مبادا ایالات متحده امریکا نیزپس از خروج نیروهای خود، علاقمندی اش به منطقه کاهش یابد و زمینه برای دهشت افگنی و درگیرهای که باعث بی ثبات منظقه شود، مهیا شود.

آقای راهی ابراز عقیده می کند که تا زمانی نیروهای خارجی در افغانستان باقی بماند، حضور امریکا در منطقه نیز پدیدار خواهد بود و دهشت افگنی که بیشتردرآن پاکستان ذخیل شمرده می شود - حضور تندوران گروه اسلامی نیز در منطقه کمتر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG