لینک های دسترسی

Breaking News

هدلی: ادارۀ استخبارات پاکستان در حملات ممبی دخیل بود


هوتل تاج محل که در سال ۲۰۰۸ هدف حملات دهشت افگنی قرار گرفت
هوتل تاج محل که در سال ۲۰۰۸ هدف حملات دهشت افگنی قرار گرفت

گروه دهشت افگنی لشکر طیبه مستقر در پاکستان، پیش از حملۀ سال ۲۰۰۸ در شهر ممبی، قصد راه اندازی حملات دیگری را بر این شهر داشت اما ناکام شد.

دیوید هدلی عضو گروه لشکر طیبه که شهروند امریکایی پاکستانی تبار است، امروز از طریق کنفرانس ویدیویی به یک محکمۀ هندی این موضوع را اعتراف کرد. او گفت که برای مشخص ساخت اهداف حملات هفت بار به هند سفر کرده بود.

هدلی به دست داشتن در حملۀ سال ۲۰۰۸ بر هوتل تاج محل در شهر ممبای مدت زندان ۳۵ سال را در یکی از زندان های ایالات متحده سپری میکند. در این حمله ۱۶۶ نفر کشته شد.

مهیش جتمالانی، وکیل این شهروند امریکایی گفت که موکلش اعتراف کرد که حملات ممبی به دستور حافظ سعید انجام شده است. او همچنان گفت که ۱۰ نفری که حملات سال ۲۰۰۸ را راه اندازی کرده بود، همان افرادی بودند که می خواستند چند ماه پیش از حملات دیگری را بر آن شهر راه اندازی کنند.

حافظ سعید، بنیانگذار لشکر طیبه
حافظ سعید، بنیانگذار لشکر طیبه

اوجوال نیکام، څارنوال این قضیه به خبرنگاران گفت که هدلی در سال ۲۰۰۲ پس از آن با لشکر طیبه پیوست که به سخنرانی های حافظ سعید بنیانگذار این گروه گوش فرا داد و در مورد راه اندازی جهاد و آزادی کشمیر از هند سخن میگفت.

او همچنان افزود که ادارۀ استخابارات پاکستان – آی اس آی- عمیقاً در آمادگی و راه اندازی این عملیات دخیل بود.

دیوید که پدر پاکستانی و مادر هندی دارد گفت که در سال ۲۰۰۶ نامش را از داوود گیلانی به دیوید کولمن هیدلی تبدیل کرد تا سفرش به هند را سهل سازد.

حملات سال ۲۰۰۸ بر شهر ممبی روابط دو کشور رقیب – پاکستان و هند- را کشیده ساخت. هند، پاکستان را متهم می کند که برای مجازات مسؤولین حملۀ ممبی اقدامات کافی را روی دست نمی گیرد اما اسلام آباد می گوید که دهلی جدید نتوانسته است مدارک کافی را در این رابطه فراهم سازد.

XS
SM
MD
LG