لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش هند و پاکستان برای حل مناقشۀ آب


یکی از پروژه های برق آبی هند بر فراز دریای جهلم در منطقۀ مورد منازعۀ کشمیر
یکی از پروژه های برق آبی هند بر فراز دریای جهلم در منطقۀ مورد منازعۀ کشمیر

مقام‌های هندی و پاکستانی روز دو شنبه گفتگوهای دو روزه را در مورد مناقشۀ آب، در اسلام آباد آغاز کردند.

خواجه آصف، وزیر انرژی و آب پاکستان، با استقبال از هیات هندی ابراز امیدواری کرد که پیش از نشست بعدی که به تاریخ ۱۲ اپریل در واشنگتن برگزار خواهد شد، گفتگوهای کنونی ثمر بخش باشد.

دو همسایۀ اتمی در سال ۱۹۶۰ "پیمان آب سند" را با بانک جهانی امضا کردند تا منابع آبی دریای سند را که از هر دو کشور می‌گذرد، میان هم تقسیم کنند.

بر اساس این پیمان، نمایندگان هر دو کشور باید سال یکبار با هم ملاقات کنند اما به دلیل کشیدگی روابط میان اسلام آباد و دهلی جدید، از ماه می ۲۰۱۵ تا کنون هیچ تماسی در این مورد بین مقام‌های دو کشور صورت نگرفته است.

در اوج تنش‌ها، به ویژه پس از کشته شدن ۱۸ سرباز هندی در کشمیر، توسط تندروان مستقر در پاکستان، نرندرا مودی صدر اعظم هند دستور استفادۀ اعظمی از منابع آبی دریای سند را داده و گفت "آب و خون نمی‌تواند همزمان به پاکستان جریان یابد."

پیمان آب سند، هند را مکلف می سازد تا از آب سه دریای شرقی آن کشور که به پاکستان سرازیر می‌شود، نباید به حدی استفاده کند که جریان آن به پاکستان کاهش یابد.

وزیر انرژی و آب پاکستان گفت که احترام گذاشتن و تطبیق این توافق به سود هر دو کشور و منطقه است. او افزود که نشست اسلام آباد به سه پروژۀ برق آبی هند در ساحۀ کشمیر تمرکز دارد که این سه پروژه بالای دریا های نیلم و جهلم اعمار شده است.

پاکستان با جمعیت ۱۸۰ میلیون نفر و اقتصاد عمدتاً متکی به زراعت، بیم دارد که پروژه های هند بر فراز دریاهای شریکی دو کشور، سبب کاهش دسترسی پاکستان به منابع آبی شود. برخی هم نگران اند که مناقشۀ آب ممکن تنش ها را میان این دو رقیب هسته‌ای بیشتر سازد.

پاکستان در سپتامبر سال گذشته از بانک جهانی خواست تا برای حل این جنجال، میانجیگری کند، اما این نهاد پا پس کشید و پاکستان و هند را به از سرگیری مذاکرات مستقیم ترغیب کرد.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG