لینک های دسترسی

Breaking News

طلاق از طریق فیس بوک، سکایپ و واتس اپ


فعالان حقوق زن میگویند که مردان مسلمان در سال های اخیر با استفاده از تکنالوژی همسران شان را طلاق میدهند.

آنان میگویند که نمونه های از، واتس اپ، فیس بوک، سکایپ، پیام های کوتاه تیلیفونی و نامه دیده شده است که با استفاده از آن مردان مسلمان همسران شان را طلاق داده اند.

یک زن مسلمان در شهر جنوبی حیدر آباد هند به تاریخ پنج مارچ ادعا کرد که شوهرش که در ایالات متحده زندگی میکند، او را از طریق "واتس اپ" طلاق داده است.

بر اساس گزارش های رسانه های محلی هندی، مهرین نور علیه خانوادۀ شوهرش به پولیس شکایت کرده است. بر اساس گزارش های خانوادۀ شوهرش حسین قریشی او را از خانه بیرون رانده اند، بدون آنکه کدام سندی به او داده شود.

مهرین گفته است که بر اساس قانون اسلام، این نوع طلاق اعتبار ندارد.

مهرین نور که در ماه اپریل سال ۲۰۱۵ ازدواج کرده، گفت که شوهرش نخست تصویر پروفایل "واتس اپ" را تغییر داد که در آن سه بار کلمۀ طلاق نوشته شده بود و سپس از طریق همین اپلیکیشن عین پیام را دریافت کرد.

او گفت:"من پیامی را دریافت کردم که در آن سه بار طلاق نوشته شده بود، همه چیز پایان یافت، پیام های متعدد مشابهی نیز دریافت کرده ام. چون من مقصر نبودم، صحبت با شوهرم را توقف دادم، او بدون کدام دلیل به من پیام فرستاد. ما همچنان از اقارب خود پرسیدیم که آیا این طلاق معتبر است یا نه اما همه میگویند که در این روز ها این چنین طلاق ها صورت میگیرد."

سیده حنا فاطمه، زن ایور (خانم برادر شوهر) مهرین نیز شش ماه پیش طلاقنامۀ را از طریق پُست در یافت کرد.

او افزود:"مادرم به دیدن خسرانم رفت و آنان گفتند که دخترت طلاق شده است و آنان پسر شان را دوباره به ایالات متحده فرستاده اند."

فاطمه به تاریخ هشت فبروری سال ۲۰۱۳ با سید فیاض الدین، برادر قریشی ازدواج کرده بود.

بر اساس گزارش های رسان ها فاطمه نیز علیه خانوادۀ شوهرش به پولیس شکایت کرده است.

نگرانی ها از اعتبار طلاق

قانون اساسی هند به اکثریت گروه های دینی به شمول مسلمانان اجازه میدهد تا مسایل مانند ازدواج، طلاق و میراث را با استفاده از قوانین مدنی خود حل کنند.

فعالان حقوق زن در هند میگویند که طلاق ثلاثه که بر اساس آن مردان مسلمان میتوانند آناً همسران خود را طلاق دهند، خلاف قانون اساسی است زیرا این امر در مغایرت با حقوق مساوی زنان قرار دارد.

نگرانی های نیز وجود دارد که آیا مردان مسلمان میتوانند با استفاده از این نوع تکنالوژی همسران شان را طلاق دهند، آیا این طلاق صحیح و معتبر محسوب میگردد؟

قاری ولی، امام مسجد مصطفی در ایالت ورجینیا به صدای امریکا گفت که هر آن وسیلۀ که بتواند مشخصات جانب مقابل را شنایی کند و تائید شود که جانب مقابل شوهر منکوحه است، طلاق با اعتبار و صحیح پنداشته میشود.

اما او تاکید کرد که باید تائید شود که پیام از جانب شوهر فرستاده شده است در غیر آن طلاق صحیح پنداشته نمیشود.

ادارۀ قوانین خصوصی مسلمانان هند که یک نهاد غیر دولتی نظارت از تطبیق قانون خصوصی مسلمانان است، مخالفت خود را با هرگونه ممانعت بر طلاق ثلاثه و چند همسری ابراز داشته است.

XS
SM
MD
LG