لینک های دسترسی

Breaking News

هند و امریکا توافق تدارکات نظامی را امضا کردند


وزیران دفاع هر دو کشور تاکید کردند که توافق جدید به هیچ عنوان به مفهوم جواز ایجاد پایگاه نظامی امریکا در هند نیست
وزیران دفاع هر دو کشور تاکید کردند که توافق جدید به هیچ عنوان به مفهوم جواز ایجاد پایگاه نظامی امریکا در هند نیست

ایالات متحدۀ امریکا و هند توافق کردند تا از قلمرو و پایگاه های هوایی و دریایی یکدیگر برای ترمیمات و تدارکات نظامی استفاده کنند.

توافقنامۀ جدیدکه روز دوشنبه امضا شد گام دیگری به سمت ایجاد و تقویت روابط دفاعی دوکشوری است که هر دو در صدد مقابله با جسارت فزایندۀ نظامی چین اند.

اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا در کنفرانس خبری با منوهر پاریکار همتای هندی اش در واشنگتن گفت که امضای این توافقنامه "تدارکات عملیات مشترک را سهلتر و سودمندتر" خواهد ساخت.

آرزومندی واشنگتن برای همکاری عمیق امنیتی با هند بدون امضای قرارداد تدارکاتی و تعهد دو کشور به ایجاد ارتباطات مصوون و تبادلۀ اطلاعات دشوار بود، زیرا توافق رسمی میان ایالات متحده و متحدان آن یک امر حتمی و معمول می باشد.

اما دهلی جدید از دیرزمان نگرانی داشته است که مبادا چنین توافقی زمینه ساز ایجاد پایگاه نظامی امریکا در هند شود یا هم با زیرپاکردن خودمختاری دیرینۀ نظامی هند، آن کشور را وارد ائتلاف نظامی با ایالات متحده سازد.

هند و امریکا در اکتوبر سال گذشته مشق و تمرین نظامی را در خلیج بنگال انجام دادند
هند و امریکا در اکتوبر سال گذشته مشق و تمرین نظامی را در خلیج بنگال انجام دادند

آقای کارتر برقراری روابط نزدیکتر نظامی با هند را اولویت خود قرار داده و سال گذشته واحد ویژۀ را در وزارت دفاع امریکا ایجاد کرد تا همکاری‌های نظامی را با هند ترویج و تقویت کنند.

سفر این هفتۀ آقای پاریکار به واشنگتن ششمین تماس میان مقام‌های ارشد دفاعی هند و ایالات متحده برای نهایی سازی توافقنامۀ جدید نظامی می باشد.

مقام‌ها در واشنگتن به این باور اند که امضای توافقنامۀ تدارکاتی نشانۀ روشن علاقمندی نرندرا مودی صدر اعظم هند به ایجاد روابط نزدیکتر دفاعی با ایالات متحده می باشد.

بنجامین شوارتز که تا سال گذشته مسوول بخش هند در وزارت دفاع ایالات متحده بود به خبرگزاری رویترز گفت "برای سال‌ها، سیلی از معلومات نادرست در مورد توافقات هند و امریکا در رسانه های هندی نشر می شد."

آقای شوارتز می‌گوید که اکنون حکومت آقای مودی مایل است که برای بهره گیری از مزایای درازمدت روابط دفاعی با ایالات متحده، در کوتاه مدت رنج انتقاد مخالفان این توافق را تحمل کند.

نرندرا مودی صدر اعظم هند در سفرش به واشنگتن، علاقمندی اش را به گسترش روابط با ایالات متحده ابراز داشت
نرندرا مودی صدر اعظم هند در سفرش به واشنگتن، علاقمندی اش را به گسترش روابط با ایالات متحده ابراز داشت

برخی سیاستمداران هندی با اشاره به وضع تحریم‌های ایالات متحده بر هند در گذشته، بر واشنگتن بی اعتماد اند. در پی آزمایش هسته‌ای هند در سال ۱۹۹۸، ایالات متحده یک سلسله تحریم‌ها را بر آن کشور وضع کرد.

با اینحال وزیران دفاع هر دو کشور روز گذشته تاکید کردند که امضای این سند به هیچ عنوانی توافق برای ایجاد پایگاه نظامی امریکا در هند نیست.

قوای نظامی ایالات متحده واضح ساخته است که خواهان برقراری روابط بیشتر با هند است به ویژه در زمینۀ مقابله با چین که به باور مقام‌های امریکایی با زیاده طلبی‌ها و ادعاهای ارضی خود در بحیرۀ جنوب چین، منطقه را با خطر منازعه روبرو کرده است.

در همین حال وزارت خارجۀ چین آرزو کرده است که همکاری میان هند و ایالات متحده مایۀ تامین صلح، ثبات و انکشاف در منطقه باشد.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز سه شنبه در یک جلسۀ روزمرۀ گزارشدهی به خبرنگاران گفت "ما به چنین روابط عادی میان هند و ایالات متحده از دید سازگاری و توافق می‌نگریم".

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG