لینک های دسترسی

Breaking News

شکست بن بست بین پاکستان و هند


رهبران هند و پاکستان
رهبران هند و پاکستان

یک روز پس از تلاش ها برای از سرگیری گفتگو های صلح میان دهلی و اسلام آباد، مقامات هندی سفر سوشما سواراج، وزیر خارجۀ آن کشور را به اسلام آباد تائید کردند تا در کنفرانس "قلب آسیا" اشتراک کند.

در سه سال گذشته، بازدید خانم سواراج از اسلام آباد اولین سفر وزیر خارجۀ هند از پاکستان است و این دیدار مهم تلقی می شود، زیرا این اقدام نشانۀ از پیشرفت در روابط میان دهلی جدید و اسلام آباد می باشد.

سرتاج عزیز، مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان، تائید کرده است که خانم سواراج با او و نواز شریف، صدراعظم آن کشور در حاشیه کنفرانس که در مورد أفغانستان برگزار می شود، ملاقات خواهد کرد.

تحلیلگران می گویند که ملاقات چهار ساعته میان مقامات ارشد امنیتی دو کشور که در بنکاک صورت گرفت بُن بست روابط میان دو کشور را شکسته است.

تلاش های قبلی میان دو کشور برای گفتگو ها با ناکامی مواجه شد. آخرین تلاش در ماه آگست امسال صورت گرفت، اما گفتگو ها پس از آن لغو شد که توافق روی اجندای آن صورت نگرفت و در عین حال، هند در مورد ملاقات پلان شده میان مقامات پاکستانی و جدایی طلبان کشمیر، به طور جدی اعتراض کرد.

اس دی مونی، کارشناس جنوب آسیا در انستتیوت مطالعات دفاعی مستقر در دهلی جدید می گوید که دو کشور از موقف گیری های قبلی شان، عقب آمده اند.

مونی می گوید هند و پاکستان موقف خود را نرم کرده اند. خط قرمزی که قبلاً دو کشور داشتند، حالا نازک تر شده است و این اقدام موجب ملاقات (مقامات دو کشور) در بنکاک شد.

تحلیلگران در بنکاک می گویند که هند توافق کرد تا موضوع کشمیر نیز در آجندای گفتگو ها گنجانیده شود. گفتگو ها میان مقامات دهلی جدید و اسلام آباد در کشور سومی موجب شد تا ملاقات میان مقامات پاکستانی و جدایی طالبان کشمیر به مشاجرۀ جدی مبدل نگردد.

در ملاقات چهار ساعتۀ بنکاک مسایل صلح، امنیت، کشمیر و مبارزه بر ضد دهشت افگنی را مورد بحث قرار داد و دو طرف تصمیم گرفتند تا با هم "تماس های سازنده" داشته باشند.

در اسلام آباد، سرتاج عزیز، مشاور سیاست خارجی پاکستان گفت که آنان منتظر اند تا بیبینند که گفتگو ها میان مقامات دو کشور چگونه خواهد بود، اما او به نحوی خوشبین به نظر می رسید.

آقای عزیز گفت که گفتگو میان مقامات دو کشور آغاز خوبی است. او گفت که بُن بست مذاکرات تا اندازۀ از بین رفته است و امیدوار است تا این روند به پیش برود.

گرمی روابط میان دهلی جدید و اسلام آباد پس از آن آغاز گردید که صدراعظم هند با همتای پاکستانی خود در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیم که هفتۀ گذشته در پاریس برگزارش شده بود، با هم ملاقات کردند.

XS
SM
MD
LG