لینک های دسترسی

Breaking News

مسجد سیار در اندونزیا در خدمت نمازگزاران در جاده ها


یک مسجد سیار در اندونزیا ممکن نیاز نمازگزاران را در ماه رمضان مرفوع کند. وقتی مردم از مساجد دور و در حال گذشت و گذار در خیابانها بوده و وقت نماز فرا می رسد، اکنون به یک مسجد سیار دسترسی پیدا کرده اند.

یک مرد اندونزیایی بنام محمد سوبرین مبتکر این کار است. او می گوید وقتی به او این مفکوره پیدا شد که خود درجستجوی محل مناسب برای ادای نماز بود ولی به آن دسترسی نداشت.

محمد سوبرین می گوید "در رمضان گذشته وقتی در یک فروشگاه بزرگ متوجه شدم که محل مناسبی برای ادای نماز وجود ندارد اما درین وقت صدای آذان به گوشم رسید. یافتن محل افطارمشکل نبود اما یافتن مسجد کار دشواری بود. من نگران قضا شدن نماز شام بودم. درین وقت درفکرم خطورکرد که باید کاری کرد تا برادران مسلمانم را دریافتن مسجدی در هرنوع محل کمک کنم."

آماده کردن یک محل سیار نماز کار معقول دشواری به نظرمی رسد. یک موتر وان در یک محل پدیدار می شود. در این جا سمت قبله معلوم است. فرش بوریایی در یک محل پاک و مناسب گسترده می شود و آماده پذیرش نمازگزاران می گردد.

سوبرین می گوید "در این رمضان مسجد سیار ما برای مردم آغاز به کار کرد. با استفاده از این واسطه نقلیه مردم باهم نزدیک می شوند، به مردم خیرمی رساند و آنان ما را بعد از رمضان را نیز به خاطر می آورند. ما خدمت خود را به کسانی فراهم می کنیم که به آن نیاز دارند و آنرا می خواهند."

سوبرین در راس بنیاد مساجد قراردارد و او با سایر مقامات که او را درین زمینه کمک می کنند یک جا کار می کند تا این خدمت سیار را در باندونگ اندونزیا فراهم کند.

در واسطه سیار حجاب زنانه فراهم شده و تا ۵۰۰۰ لیتر آب برای وضو نیز در آن موجود است.

درست هنگام غروب آفتاب کارمندان مسجد سیار دست بکارمی شوند و برای روزه داران غذا و نوشابه برای افطار فراهم می کنند. نمازگزاران درحال عبوراز محل و خیابان ها توقف کرده و از تسهیلات مسجد بهره می برند.

آنانی که در این جا نماز ادا کرده اند این ابتکار را مورد تقدیر قرار داده می گویند که این کار مردم را با هم نزدیکتر می سازد.

پرووکو یک مرد اندونزیایی می گوید که تسهیلات مسجد برای او خیلی ضروری است چون نزدیک ترین مسجد به او به فاصله است که که باید آن را با بایسکل برود.

پروکو می گوید "نخست اینکه به مردم در ادای نماز کمک می شود حتی وقتی که آنان درحال گذشت از خیابانها اند. دوم اینکه روابط و رفاقت را میان مردمان بیشتر می سازد."

محمود فرمان شاه گفت "من امیدوارم که بنیاد خدمات بیشتری را نیز شامل سازد و تنها به ادای نماز و افطار روزه محدود نسازد."

برای ختم ماه رمضان چند روز محدود باقی مانده است و بعد از آن سوبرین در نظر دارد تا این مسجد سیار را به مسابقات فوتبال و نیز مناطق آفت زده نیز انتقال دهد.

XS
SM
MD
LG