لینک های دسترسی

Breaking News

وقوع زلزله شدید در اندونزیا


اداره زمین شناسی ایالات متحده امریکا می گوید که زلزله یی باشدت 8.6 ریکتر ساحل شمال غرب اندونزیا را لرزاند. این زلزله هشدارهای طوفان بحری را درسراسر منطقه اقیانوس هند بلند برد.

این زلزله مسافت 430 کیلومتری جنوب بند آچه، مرکز ولایتی و بزرگترین شهر ولایت آچه را تخمینا درعمق 22 کیلومتری به لزره در آورد. پس لرزه یی با شدت 8.2 توسط اداره زمین شناسی ایالات متحده دو ساعت بعد از زلزله نخست گزارش شد.

درسال 2004، یک زلزله بزرگ به شدت 9.1 ریکتر تقریبا در عین منطقه در نزدیک جزیره اندونیزیایی سوماترا، باعث وقوع یک طوفان بحری در اقیانوس هند شد که تخمینا 230 هزار نفر را ازبین برد. نصف تلف شدگان زلزله آن سال از ولایت آچه بودند.

زلزله چهارشنبه تقریبا در عین عمق زلزله اقیانوس هند سال 2004 بود. قرار گزارش این زلزله عمارت ها را تا سنگاپور، تایلند وهند ویران ساخته است.

مرکز هشدار طوفان بحری اقیانوس آرام هشدار سونامی را به 28 کشور و ساحات هم سرحد با اقیانوس هند صادرکرده است. درحالیکه گفته شده است که موج آب به ارتفاع 30 سانتی متر نمایان شده است، گفته شده که سونامی بزرگتری "ممکن در امتداد بعضی سواحل، ویران گر بوده است."

سوسیلو بام بانگ یودهویونو، رئیس جمهور اندونیزیا گفت وضعیت در آچه تحت کنترول است و تهدید آنی سونامی وجود ندارد. تاکنون از تلفات زلزله گزارش نشده است. با وقوع زلزله، شهروندان در آچه با سراسیمگی از ساختمان ها به جاده های مزدحم بیرون شدند. قرار گزارشات، برای مدت کوتاهی برق در بعضی مناطق این ولایت قطع شده است.

هشدار سونامی برای شهرهایی درامتداد جزیره اندونزیایی سوماترا باقی است. دستور تخلیه ساحلی همچنین درسراسر منطقه، به شمول هند، مالیزیا، سریلانکا و تایلند صادرشده است. مقامات حکومتی در تقلای تخلیه سواحل است و به ساکنین هشدار داد که به مناطق مرتفع بروند.

XS
SM
MD
LG