لینک های دسترسی

Breaking News

نارضایتی اندونیزیایی ها از سفر پادشاه عربستان به آن کشور


دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهور اندونیزیادر جاکارتا
دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهور اندونیزیادر جاکارتا

مردم اندونزیا برای اولین بار نارضایتی خود را از سفر پادشاه عربستان سعودی به کشور شان ابراز داشتند.

به گزارش رسانه های محلی اندونزیا، در این سفر ۱۵۰۰ نفر از جمله ده وزیر، ۸۰۰ هیأت و ۲۵ شاهزاده که با ۳۶ پرواز مختلف در طی سه هفته به اندونزیا رفته اند، پادشاه سعودی را همراهی می کنند.

اندونیزیا که پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان است، شاهد تدابیر شدید امنیتی در جریان سفر پادشاه عربستان سعودی از آن کشور می باشد.

قرار است ملک سلمان، از جاکارتا و جاوه دیدن کرده و سپس برای یک ماه به جزیره بالی برود تا از آنجا به چین، جاپان و مالدیف سفر کند.

اما این تدابیر امنیتی و حتی امضای یک قرارداد سرمایه گذاری در جریان سفر پادشاه عربستان سعودی بین دو کشور، مانع آن نشد تا مردم عادی اندونیزیا، مراتب نارضایتی خود را از ملک سلمان، نشان ندهند.

در جاکارتا، ده ها معترض ضمن تذکر از آزار و اذیت کارگران اندونیزیا در عربستان، خواهان پاسخ گویی به خانواده های شدند که عزیزان شان را در دو رویداد مرگبار مناسک حج در سال ۲۰۱۵ از دست دادند.

تا حال که دو سال از آن حادثه می گذرد، خانواده های ۱۳۹ قربانی آن رویداد ها هیچ غرامتی را از حکومت عربستان سعودی، دریافت نکرده است.

کارگران اندونیزیایی در عربستان

حدود ۳ میلیون کارگر اندونیزیایی به خاطر میزان بلند بیکاری در آن کشور، در خارج از اندونیزیا کار می کنند.

تخمین های مختلف در مورد شمار کارگران اندونیزیایی در عربستان سعودی موجود است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ مرکز مهاجران آسیایی بین ۳۷ هزار و بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ اداره ملی حفاظت از کارگران اندونیزیایی،۳۸ هزار کارگر تخمین شده بود. دلیل تناقص در ارقام را به مهاجران غیرقانونی و فاقد اسناد، نسبت می دهند.

حکومت اندونزیا به اتباع آن کشور گفته است که به خاطر شرایط نامناسب کارگران و اتهامات و محاکمات جنایی علیه کارگران، برای کار به عربستان سعودی نروند.

کارنی مهدی ۳۷ ساله و سیتی زینب روپای ۴۷ ساله که هر دو زن تبعه اندونیزیا بوده و در عربستان سعودی کار میکردند، جداگانه به اتهام قتل کارفرما های شان مجرم شناخته شده و در سال ۲۰۱۵ اعدام شدند. این رویداد ها، ترس و وحشت زیادی را در اندونیزیا ایجاد کرد.

نهاد های بشری با اشاره به شرایطی که منجر به قتل کارفرمایان توسط این دو زن شد، از حکم اعدام آن زنان، انتقاد کرده اند.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا، تا سال ۲۰۱۳ اکثر متهمین مهاجر که در عربستان سعودی محکوم به مرگ شده اند اتباع اندونیزیا بودند.

ملاقات هیأت دیدار کنندۀ عربستان با مقامات اندونیزیا
ملاقات هیأت دیدار کنندۀ عربستان با مقامات اندونیزیا

با وجود تمام اتهاماتی که علیه رفتار نامناسب با کارگران اندونیزیایی مقیم در عربستان سعودی وجود دارد، در تفاهمنامه های که در این هفته بین اندونیزیا و عربستان سعودی به امضا رسید، از مهاجران کارگر ذکری نشده است. مهاجرانی که ادعا می شود با آزار و اذیت جسمی، خشونت جنسی، کار طاقت فرسا و حفظ معاشات کارگران توسط کارفرمایان شان مواجه می باشند.

شماری از فعالین روز پنجشنبه در بیرون از سفارت عربستان سعودی در جاکارتا اجتماع کردند و برای شناسایی حقوق کارگران در عربستان سعودی صدای خود را بلند کردند. تعدادی از مردان معترض در آغاز آن مظاهره توسط پولیس، توقیف شدند.

این گروه از فعالین که خود را "خانواده بزرگی از مهاجران کارگر اندونیزیایی" می گویند از ملک سلمان خواستند ۲۵ محبوس اندونزیایی را که در عربستان سعودی محکوم به مرگ شده اند، آزاد سازد.

تا ماه اپریل سال ۲۰۱۵، بیش از ۲۷۹ اندونیزیایی محکوم به مرگ در محابس عربستان سعودی وجود داشت.

شماری از وکلای پارلمان اندونیزیا نیز خواهان عفو کارگران مهاجر محکوم به مرگ در عربستان سعودی شده و از حکومت اندونیزیا میخواهند این موضوع را در سفر پادشاه عربستان سعودی به آن کشور، مطرح کند.

حکومت یوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزیا تا حال در مورد واکنش نشان نداده و واضح نیست که آیا این موضوع در ملاقات خصوصی با ملک سلمان مطرح شده است و یا خیر.

XS
SM
MD
LG