لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت عامه: کودکان افغان در معرض خطر اند


پیشگری مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال
پیشگری مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال

ثریا دلیل، وزیر صحت عامه افغانستان می گوید اسباب تلفات کودکان زیر سن ۵ سال را نقیصه های ولادی مانند بیماری های قلبی، بیماری های ساری از جمله توبرکلوز، ملاریا و تولدات قبل از وقت تشکیل داده و اینکه تقرب ضریب مرگ و میر کودکان به صفر برسد، به گفته وی این معیاد چند دهه را دربر خواهد گرفت.

خانم دلیل افزود چانس زنده ماندن کودکان در مقایسه با چند سال قبل بیشتر شده است و امروز از هزار تولد که در افغانستان صورت میگیرد ۹۷ کودک تلف میشود، در حالیکه چندی قبل از هزار کودک ۲۵۶ آن هلاک میشد.

خانم دلیل به تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت "تا چند سال قبل از هر ۴ کودک که در افغانستان متولد می گردید یک کودک زیر سن ۵ سال هلاک می شد. اما امروز درین کشور از هر ۱۰ کودک یک تن آن قبل از سن ۵ سالگی از بین می رود"

وزیر صحت عامه علل مرگ و میر کودکان زیر سن ۵ سال در افغانستان را مبتلا شدن به بیماری های سینه بغل، اسهالات، سرخکان، ملاریا و سوء تغذی خواند.

وی افزود در چند سال اخیر درین کشور در وقایه و تداوی این بیماری ها پیش رفت های چشمگیری صورت گرفته که از معرفی تطبیق واکسین سینه بغل برای کودکان زیر سن یک سال و سایر واکسین هایکه کودکان را از ۹ بیماری کشنده دورۀ طفولیت، که باعث معلولیت ها و مرگ گردد یاد آور شد.

وزیر صحت عامه در مورد تغذی با شیرمادر و از فواید زیاد آن برای کودکان و مادران ذکر کرده و گفت " درین راستا بخصوص تغذی با شیر مادر و آب آشامیدنی پیش رفت های زیاد صورت گرفته است و اکنون کلینیک های سراسر افغانستان در تداوی و بهبود امراض کشندۀ و معمول دوران طفولیت قادر میباشند. "

تاکید برموثریت شیر مادر

از سوی دیگر داکتر نجیب الله صافی مسؤل بخش صحی در سازمان صحی جهان برای افغانستان به تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت حمایه از صحت کودکان یکی از بخش های مهم و اساسی این اداره را تشکیل میدهد زیرا اسباب اساسی مرگ و میر کودکان را بیماری های قابل وقایه تشکیل میدهد.

قرار گفته وی سازمان صحی جهان تا کنون در بخش های واکسناسیون، تغذی با شیر مادر و جلوگیری از بیماری های تنفسی فعالیت ها زیادی کرده و درین راستا نیز تلاش میورزد.

قرار گزارش ها اداره ایالات متحده برای انکشاف بین المللیUSAID در نظر دارد تا مبلغ سه میلیارد دالر امریکایی را برای نجات ۵۰۰ هزار کودک زیر سن ۵ سال تا سال ۲۰۱۵ به مصرف رساند.

در نشست که چندی قبل به میزبانیUSAID در واشنگتن دایر شد موضوع عمده را تلاش های جدید برای نجات زندگی تعداد غیر منتطرۀ مادران و کودکان تشکیل میداد.

اهمیت تغذیه با شیر مادر و سطح مرگ و میر کودکان
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:47 0:00

XS
SM
MD
LG