لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش های مشترک حملات داخلی را کاهش داده


حملات داخلی بر نیرو های خارجی در افغانستان در نتیجۀ تغییرات اساسی در تکتیک های نیرو های افغان و امریکایی کاهش یافته است.

افزایش این گونه حملات روابط نیرو های امنیتی افغانستان و ائتلاف را به شکل بی سابقۀ کشیده ساخته بود.

تغییر در تکتیک های جنگی

جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا این موضوع را تائید کرد و به هماهنگی در عملکرد نیرو های افغان و نیرو های خارجی در آن کشور اشاره نمود.

جنرال عظیمی می گوید "در پی افزایش حملات خودی، فعالیت های مشترکی میان وزارت دفاع افغانستان و آیساف صورت گرفته و همچنان یک سلسله تدابیری توسط وزارت دفاع و نیرو های امنیتی در مورد بلند بردن ظرفیت ها، جلب و جذب افراد و نظارت اتخاذ گردید که همه دست به دست هم داده و با عث کاهش اینگونه حملات گردیده است."

سال گذشته در نتیجۀ 47 حملۀ نیرو های امنیتی افغان و یا افرادی در لباس قوای امنیتی آن کشور بر قوای ائتلاف، 62 تن از عساکر ائتلاف جان باخت. به گزارش یک نشریۀ امریکایی تا کنون در سال جاری فقط یک تن از سربازان ائتلاف در نتیجۀ یک حملۀ خودی از پا در آمده است.

کاهش در تلفات سربازان ائتلاف

کاهش در حملات داخلی در حالی گزارش می شود که تلفات مجموعی نیرو های ایالات متحده نیز به شدت کاهش یافته است. از آغاز سال روان تا کنون، سه عسکر ایالات متحده در افغانستان کشته شده، در حالیکه در سال گذشته در همین مدت، رقم تلفات نیرو های امریکایی به 39 تن می رسید.

جنرال چارلز مارک گورگانوس، قوماندان نیرو های ایتلاف در جنوب غرب افغانستان دلایل این کاهش را بهبودی تکتیک های نیرو های ائتلاف و بهبودی در روند استخدام نیرو های امنیتی افغانستان می خواند.

بهبودی در روند استخدام تازه نفس ها

جنرال عظیمی در پهلوی این نکات، نظارت فرماندهان افغان را بر نیرو هایشان نیز تذکر می دهد. او به این باور است که نظارت جدی و پیگیری مسوولین در مراحل مختلف استخدام، و مسایل مربوط به کشف و استخبارات در این راستا موثر بوده است.

حملات خودی سال گذشته نگرانی های گسترده یی را در مورد کاهش اعتماد میان افغانها و نیرو های ائتلاف در سراسر افغانستان به وجود آورد. به نظر می رسد شمار زیادی از این حملات در نتیجۀ سوء تفاهم فرهنگی و یا نارضاتی فردی به وجود آمده باشد.

جنرال گورگانوی می گوید که کلید بهبودی های اخیر، درک این مشکل توسط رهبران افغان و اتخاذ تدابیر لازم در مورد بوده است. او با تقدیر از تلاش های کابل می گوید "ما واقعاً شاهد آن بودیم که افغانها چگونه به این مشکل رسیدگی کرده و آنرا مهار می کنند."
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG