لینک های دسترسی

Breaking News

انترنت و تکنالوژی ابزاری جدید برای خبرنگاران است


انترنت و انکشاف سریع تکنالوژی، شیوۀ دسترسی مردم به خبر ها و چگونگی ارایۀ گزارش ها را توسط روزنامه نگاران، به سرعت تغییر می دهد. اکنون راه های بیشتری برای بیان یک گزارش در مقایسه با گذشته وجود دارد.

یک پوهنتون در لاس انجلس امریکا، به کمک شبکۀ خبر بخش هنرها، خبرنگاران نسل جدید را آموزش می دهد.

وقتی فیت میلر، می خواست در پوهنتون ژورنالیزم بخواند، نمی دانست که چگونه می تواند در آن عرصه تجربه کسب خواهد کرد.

میلر گفت: "انتظار نداشتم که در پوهنتون، رویداد های واقعی را پوشش خواهم داد و نمی دانستم که چقدر کار باید برای تهیۀ آن انجام دهم."

برخلاف همقطاران نسل پسین خود، شاگردان پوهنتون ژورنالیزم اننبرگ در جنوب کالیفورنیا، چگونگی ارایۀ خبر ها را در عرصه های مختلف به شمول تلویزیون، رادیو و وب آموزش دیدند.

ویلو بی، رئیس پوهنتون ژورنالیزم جنوب کالیفورنیا می گوید که آنچه گفته آمدیم، تمام مسایل نیست.

بی گفت: "امروز انتظار داریم خبرنگاران در تمام عرصه های تکنالوژی معلومات داشته و از آن در تحقیق، بررسی و تحلیل رویداد ها استفاده کنند. انتظار داریم آنان توانمندی گزارش دهی را در رسانه های گوناگون داشته باشند. می خواهیم به خود متکی بوده و گزارش های خود را بر اساس تقاضای بازار خبرنگاری به شنوندگان خود در دور ترین نقاط جهان برسانند."

آنان تمام توانایی ها را در یک مرکز جدید خبری، در یک اتاق خبر عصری آموزش ببینند. در وسط آن مرکز یک میز وجود دارد که روی آن تلویزیون شبکه های مختلف به چشم می خورد. بیش از ۹۰ دفتر کاری کوچک در آن اتاق وجود دارد جاییکه محصلین در کنار هم در بخش های تلویزیون، رادیو و وب سایت کار می کنند.

رابرت هرناندز، پروفیسور ژورنالیزم دیجیتل می گوید، خبرنگاران آینده باید در عرصۀ تکنالوژی از زرنگی خاصی برخوردار باشند. یعنی اساسات برنامه ریزی ابتدایی کمپیوتر ها را آموزش ببینند.

هرناندز گفت: "آنان باید بدانند که چگونه وب سایت کار می کند و قادر باشند در آن عرصه کار کنند."

موثریت تکنالوژی عصری

هرناندوز برخی از از وسایل عصری را توضیح می دهد که خبرنگاران وب می توانند بااستفاده از آن گزارش ها خود را به شیوه های مختلف بیان کنند.

محصلین همچنان می توانند در صنف های ثبت نام کنند که در بخش های عینک های گووگل تجربه کسب می کنند. وسیلۀ که انسان را توسط عینک ها به انترنت وصل کرده و توانایی ثبت تصویر و صدا را نیز دارد.

هدف تنها آماده سازی محصلین برای جهان واقعی نبوده بلکه آنان را به اندازۀ کافی زرنگ و هوشیار می سازد تا بتوانند خود را با تکنالوژی های جدید که با گذشت زمان در تغیر اند، به سادگی تطابق دهند.

سرینا چا، رئیس اجراییه یی مرکز رسانه ها می گوید با به میان آمدن تکنالوژی های جدید، سوالات اخلاقی تازۀ نیز مطرح می گردد و خبرنگاران آینده می باید با احتیاط کامل در عرصۀ خبرنگاری کار کنند.

چا گفت: "در عرصۀ روزنامه نگاری یاد گرفته ایم که باید عمیقاً فکر کنیم. چگونه محصلین را بیاموزیم تا از وسایل مسوؤلانه استفاده کنند؟ بلی تکنالوژی جدید اکثر سوالات تازۀ را به این خاطر مطرح می کند که شما قادر به دستکاری حقایق حتا بیشتر از گذشته می باشید."

اعضای فاکولتۀ ژورنالیزم می گویند در بطن تمام این تکنالوژی ها، محصلین تا هنوز نیز نیاز دارند تا روزنامه نگاری سنتی را بیآموزند. روزنامه نگاری که نشان می دهد چگونه یک گزارش جذاب و دلچسب را که دقیق، منصفانه و متعادل باشد، تهیه و به دست نشر سپرد.

XS
SM
MD
LG