لینک های دسترسی

Breaking News

شورای بین‌المللی موسیقی: 'نسل‌کشی فرهنگی و موسیقایی' را در افغانستان محکوم می‌کنیم


شورای بین‌المللی موسیقی با نشر اعلامیه‌ای آنچه را "نسل‌کشی فرهنگی و موسیقایی در افغانستان و سرکوب‌گری بی‌امان طالبان" خوانده، محکوم کرده است.

این نهاد بین‌المللی هنری با اشاره به "پنج حق موسیقی"، محدودیت‌های طالبان بر شنیدن، دسترسی، آموزش، اجرا، نشر و ثبت پارچه‌های موسیقی را به مثابۀ نقض و پامال کردن حقوقی برشمرده است که به گفتۀ این نهاد، مردم افغانستان بر اساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی شایان آن اند.

در پنج حق موسیقی که در سال ۲۰۰۱ در مجمع عمومی شورای بین‌المللی موسیقی در شهر توکیوی جاپان اعلام شد، حق دسترسی به آموزش موسیقی برای هر فرد نیز شامل است.

اما به گفتۀ شورای بین‌المللی موسیقی، اقدام طالبان مبنی بر مسدود کردن نهادهای آموزشی موسیقی به شمول انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان و گزارش‌های مبنی بر "ضرب و شتم، تحقیر و کشتار هنرمندان" از سوی طالبان مایۀ نگرانی جدی است.

در ۱۵ ماه گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، چندین ویدیو در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است که در آن اعضای این گروه در حال تحقیر و ضرب و شتم هنرمندان محلی دیده شده و وسایل موسیقی آنان را شکسته و به آتش می‌کشند.

این نهاد گفته است که ممنوعیت کامل بر موسیقی در افغانستان، در تناقض با اعلامیۀ جهانی حقوق بشر است. در اعلامیۀ جهانی حقوق بشر آمده است: "هرفرد حق دارد که آزادانه در حیات فرهنگی اجتماع شرکت کرده و از هنرها لذت ببرد."

شورای بین‌المللی موسیقی از همه موسیقی دوستان خواسته است که صدای جمعی شان را علیه "تخریب سیستماتیک و امحای حیات موسیقایی در جامعۀ افغانستان" بلند کرده و خواستار اعاده و احترام به پنج حق موسیقی در افغانستان شوند.

شورای بین‌المللی موسیقی که در سال ۱۹۴۹ ایجاد شده است و با بیش از ۱۰۰۰ مرکز در کم و بیش ۱۵۰ کشور جهان ارتباط دارد، بزرگترین شبکۀ دادخواهی برای حقوق موسیقی هنرمندان و شهروندان کشورهای جهان است.

XS
SM
MD
LG