لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت وحدت ملی، دلیل افزایش سرمایه گذاری درهرات


مسؤولین اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات میگویند پس از ایجاد حکومت وحدت ملی، علاقمندی تجار برای سرمایه گذاری در این ولایت افزایش یافته است.

مسؤولین در ولایت هرات میگویند که پس از آغاز کار حکومت وحدت ملی نزدیک به صد فابریکه، مجدداً به فعالیت آغاز کرده و زمینه کار را برای کم از کم شش هزار کارگر فراهم کرده است.

طولانی شدن روند انتخابات در افغانستان طی شش ماه اخیر اقتصاد را در سراسر افغانستان و به ویژه در ولایات غربی به وجود آورده بود.

توریالی غوثی معاون اتحادیه صنعت گران ولایت هرات میگوید که طی یک ماه اخیر فابریکه های فعال پارک صنعتی این ولایت که به ۵۰ رسیده بود اکنون از مرز ۱۰۰ فابریکه گذشته است.

او افزود:"در حال حاضر بیش از صد فابریکه فعال شده و روز به روز فابریکه های دیگر نیز در حال فعال شدن است. و شمار کارگران که پیش از این به شش هزار میرسد اکنون نزدیک به ۱۲هزار نفر رسیده است."

معاون اتحادیه صنعت گران هرات همچنان از رییس جمهور اشرف غنی میخواهد تا برای خودکفایی بیشتر صنعت گران در افغانستان تمام دوایر دولتی و خصوصی را مکلف به استفاده از تولیدات داخلی کند.

او افزود که دولت باید تولیدات این فابریکه ها را خریداری کند.

بازگشت سرمایه گذاری

همزمان سیروس الاف، معاون اتاق های تجارت و صنایع ولایت هرات میگوید که شماری از تجار افغان که در زمان بحران انتخابات سرمایه های شان را از افغانستان بیرون کرده بودند، اکنون بازگشته اند.

او افزود:"صددر صد علاقمندی بیشتر شده، مردم و به خصوص تجار امیدوار شده اند. یک تعداد شرکت ها فعال شده اند. و یک تعداد از سرمایه گذران را میبینیم که آهسته آهسته تصمیم گرفته اند که سرمایه هایشان را دوباره به داخل افغانستان بیاورند."

کارشناسان مسایل اقتصادی نیز مبارزه قاطع مقام های حکومتی با فساد و تامین نسبی امنیت در کشور را دلیلی بر افزایش رونق تجارت در هرات بیان میکنند.

بشیر احمد بشارت آگاه امور اقتصادی میگوید که تداوم این روند حتی باعث رجوع سرمایه گذاران خارجی به افغانستان خواهد شد.

او گفت":دلیل اصلی آن، ایجاد توافقات سیاسی و همچنان آمدن امنیت و اعتماد نسبی برای سرمایه گذاران و حمایت جانی، مالی و حقوقی سرمایه گذاران است."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس قلب آسیا گفت که راه ابریشم را دوباره احیا می کند تا افغانستان نقطه اتصال میان آسیای جنوبی و آسیای میانه گردد. آقای غنی همچنین گفته است که تجارت غیر قانونی را در کشورش خاتمه می دهد و افغانستان را به یک کشور صادراتی مبدل می کند.

XS
SM
MD
LG