لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر ایران: توافق هسته یی تهران به سود کابل است


محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل
محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل

محمد رضا بهرامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل گفته است که کاهش تحریم های غرب بر ایران، سود اقتصادی و امنیتی سرشاری را نصیب افغانستان نیز می سازد.

در حالیکه ایران و شش قدرت جهان به سمت رسیدن به توافق هسته یی در حرکت اند، سفیر ایران در کابل گفته است که کاهش تحریم های فلج کنندۀ اقتصادی غرب بر ایران در چارچوب این معامله، به سود امنیت و انکشاف در افغانستان نیز تمام خواهد شد.

بر اساس معاملۀ هسته یی میان ایران و شش قدرت جهان – ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا به اضافۀ آلمان – که انتظار می رود تا روز سه شنبه نهایی شود، ایران به گونۀ چشمگیر از زیربار تحریم های فلج کنندۀ اقتصادی کشورهای غربی رهایی خواهد یافت.

رفع تحریم های اقتصادی، زمینۀ تجارت فرامرزی را برای ایران مهیا کرده و از آن طریق به سود افغانستان نیز تمام خواهد شد. آقای بهرامی می گوید که این انکشاف سبب جلب سرمایه گذاری های ایران در افغانستان، بهبود شرایط اقتصادی افغانها و در نهایت بهبود وضعیت امنیتی خواهد شد.

معاملات کنونی تجارتی میان افغانستان و ایران به پیمانۀ زیاد به سود تهران است، چون چند دهه جنگ، سرمایه گذاری و انکشاف صنعتی را در افغانستان باز داشته است. در حال حاضر افغانستان محصولات زراعتی را به ایران صادر می کند و در عوض مواد سوخت، مواد ساختمانی و لوازم خانه را از آن کشور وارد می کند.

سفیر ایران در کابل گفت "ما [ایران] خواستار ثبات، حکومت مقتدر مرکزی و انکشاف اقتصادی در افغانستان استیم. اگر بخواهیم که تهدیدات فرا راه افغانستان و منطقه را خنثا بسازیم یا کاهش دهیم، راه دیگری نداریم جز اینکه میان افغانستان، کشور های منطقه و فراتر از آن همکاری جمعی ایجاد شود."

جنگ بر ضد داعش

محمد رضا بهرامی همچنان در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که اگر گروه دولت اسلامی به عنوان تهدید واقعی و منطقه یی در افغانستان عرض اندام کند، ایران آماده است افغانستان را در مبارزه بر ضد این گروه کمک کند.

آقای بهرامی گفته است که جنگیدن با گروه دولت اسلامی در داخل افغانستان مسوولیت کابل است، اما به گفتۀ وی اگر حکومت افغانستان نیاز به کمک و حمایت را نیاز کند، جمهوری اسلامی فراهم آوری چنین کمک را تحت غور قرار خواهد داد.

سفیر ایران گفت که رویداد های چند دهۀ گذشته کاملاً آشکار ساخته است که تهدیدات در افغانستان، تنها در خود افغانستان باقی نمانده، بلکه تهدید برای سایر کشور ها نیز می باشد. او گفت مبارزه با تروریزم و افراطگرایی نباید محدود به مرزهای افغانستان باشد. به گفتۀ آقای بهرامی داعش و طالبان تهدید مشترکی است که رسیدگی به آن همکاری جمعی است.

داعش که اساساً در بخش هایی از عراق و سوریه مسلط است، امسال جوانه هایی در افغانستان نیز زده است. مقام های افغان به این باور اند که شماری از جنگجویان طالبان که از عدم پیشرفت آن گروه در ۱۴ سال گذشته ناراض اند، ادعای پیوستن به گروه دولت اسلامی را کرده اند.

پس از خروج بخش زیاد نیروهای ناتو و امریکایی از افغانستان و انتقال تمام مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، وضعیت امنیتی در آن کشور رو به وخامت گذاشته و امسال شورشگری در مناطق آرام مرکزی و شمالی کشور نیز گسترش یافته است.

XS
SM
MD
LG